همشهری آنلاین:‌ براساس گزارش بانک مرکزی شاخص قیمت در فروردین ماه با 2.6 درصد رشد به 23.9 درصد رسید و همچنین در گروه کالایی مواد خوراکی و آشامیدنی قیمت در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد رشد داشته است.

فارس نوشت: براساس گزارش بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌ماه 1391 به عدد 317.2 رسید که نسبت به ماه قبل 2.6 درصد افزایش داشت. این تغییر از 3.4 درصد افزایش مربوط به اسفندماه کمتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل 23.9درصد افزایش یافت.

بر این اساس میزان تورم در 12 ماه منتهی به فروردین 1391 نسبت به 12 ماه منتهی به فروردین ماه 1390 معادل 21.8 درصد افزایش یافت.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه 1391 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 2.4درصد افزایش داشت. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین‌ماه 1391در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بوده است. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کردستان معادل 4.9 درصد و کمترین آن مربوط به استان قم معادل 0.9 درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 2.0 درصد افزایش داشته است.

  • خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

در فروردین‌ماه 1391 شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل 5.3 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند مرکبات معادل 21.0درصد، گوشت مرغ 13.3درصد، گوجه‌فرنگی 19.0درصد، سیب درختی 8.4 درصد، موز 26.7 درصد، انواع پنیر 5.4 درصد، کیوی 18.7درصد، چای خشک خارجی 3.5 درصد، شیرینی، شکلات، مربا و عسل 2.4درصد، انواع کره 3.9 درصد، هندوانه 1.5، کنسرو ماهی 4.1 درصد، انواع نوشابه 1.8درصد، انواع ماهی‌ آب‌های جنوب 2.3 درصد، رب گوجه‌فرنگی 1.4درصد، انواع خرما 3.63 درصد، انواع کالباس 3.2 درصد، قند و شکر 0.5درصد، زعفران 3.4 درصد و انواع ماهی آب‌های داخلی 2.7 درصد بوده است.

در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروه‌ها مانند کدو سبز معادل 44.2 درصد، سبزی‌های برگی 5.8 درصد، تخم‌مرغ 4.1 درصد، انواع خیار 1.9 درصد، بادنجان 2.4 درصد، کله و پاچه خام 2.6 درصد و لوبیا سبز 2.4 درصد کاهش داشت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های معادل 33 درصد افزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی‌ها 33.1 درصد و آشامیدنی‌ها 29.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 4.1درصد افزایش یافت.

  • دخانیات

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 4.0درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار با توتون خارجی معادل 4.4درصد بود. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 39.9درصد افزایش داشته است.

  • پوشاک و کفش

در فرودین‌ماه 1391، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل 1.9 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل 1.9درصد بود.

همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های انواع کفش معادل 1.2 درصد، پارچه برای تهیه پوشاک 2.4 درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس 2.1 درصد افزایش یافت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 33.5 درصد افزایش داشته است.

  • مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها

در فرودین‌ماه 1391، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 0.6 درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی معادل 0.5درصد بوده است.

همچنین در این ماه شاخص بهای تعمیرات و خدمات ساختمانی معادل 2.2 درصد و اجاره بهای مسکن غیرشخصی 0.5 درصد افزایش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها معادل 13.8 درصد افزایش داشته است.

  • اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 1.4درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای وسایل خانگی معادل 2.8درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه 3.5درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی 1.2درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه 1.7درصد، فرش ماشینی 1.4درصد و ابزار و وسایل برای خانه 3.6درصد بوده است.

در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه معادل 27.0درصد افزایش داشته است.

  •  رشد 19.6 درصدی هزینه بهداشت و درمان

در فروردین ماه 1391، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 1.1درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل 1.6درصد بود. در این ماه شاخص بهای انواع خودرو معادل 0.9 درصد افزایش یافت.در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل 19.6درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.5درصد افزایش نشان می‌دهد.

  •  رشد هزنیه حمل و نقل 15.1 درصد

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی معادل 1.2درصد، اتومبیل سواری 0.9درصد، انواع موتورسیکلت 4.4درصد و کرایه تاکسی سرویس 1.5درصد بوده است. در فروردین ماه 1391 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل 15.1درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

  •  ارتباطات

در فروردین‌ماه 1391، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات 4.1 درصد افزایش داشته است.

  • تفریح و امور فرهنگی

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل 3.3درصد افزایش داشت. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای دوچرخه (نمره کمتر از 16) معاد7.5درصد، آلات موسیقی 14.6درصد، نوشت افزار 3.1درصد، بلیط سینما 17.5درصد، آموزش بدنسازی و شنا 2.3درصد، رادیو، تلویزیون، ضبط و پخش صوت و تصویر 1.9درصد و خدمات عکاسی 3.6درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امومر فرهنگی 28.4 درصد افزایش داشته است.

  •  تحصیل

در فرودین‌ماه 1391، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزایش یافت. افزایش فوق ناشی از بالا رفتن شهریه کلاس‌های تقویتی معادل 0.5درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل 15.2درصد افزایش داشته است.

  •  رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل 4.3 درصد افزایش داشت. افزایش فوق بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 4.2 درصد بود. شاخص بهای غذای آماده جهت مجالس و مراسم نیز معادل 5.3 درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل 26.4 درصد افزایش داشته است.

  •  کالاها و خدمات متفرقه

در فروردین‌ماه 1391، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل 2.6درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن شاخص بهای گروه لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل 3.0درصد، هزینه کفن و دفن (افزایش قیمت در شش ماه دوم سال 1390) 9.8درصد و اجرت ساخت طلای 18 عیار 1.1درصد بوده است. شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با مشابه سال قبل معادل 38.5 درصد افزایش داشته است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها