همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دولت با تأکید بر اینکه ارز ‌‌دو قیمتی ‌فساد بالایی دارد، گفت: پس از اجرای قانون یارانه‌ها، 2 میلیون تن در مصرف گندم در کشور صرفه‌جویی شده است.

فارس نوشت: حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دولت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی به ارائه گزارشی از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: قانون یارانه‌ها از مطالبات صاحب‌نظران اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه قیمت کالاها باید درست علامت دهند تا تولیدکننده و مصرف‌کننده درست عمل کنند، گفت: قیمت‌های غلط موجب تصمیم‌گیری غلط می‌شود.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم بر همین اساس یادآور شد: بعضی از تولیدات جنبه استراتژیک دارند و ناگزیر باید تولید شود اما برخی از کالاها اینطور نیستند و باید در مواردی دست به تولید بزنیم که برای ما به صرفه‌تر باشد.

به گفته وی، قاچاق بنزین، گازوئیل و آرد قبل از اجرای قانون یارانه‌ها بالا بود اما اکنون کاهش یافته ولی هنوز از بین نرفته است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فساد در دو قیمتی بودن کالاها زیاد است؛ ارز که هم‌اکنون دو قیمتی است، فساد بالایی دارد. ما قبل از اجرایی قانون یارانه‌ها، شاهد رشد مصرف انرژی بودیم و هر سال رشد مصرف انرژی 8درصد افزایش می‌یافت.

به گفته وی، قانون یارانه‌ها سه هدف مهار اصراف درانرژی، اصلاح ساختارهای تولیدی و توزیع عادلانه و هدفمند یارانه‌ها را دنبال می‌کند.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: ما شاهد واردات 7 میلیارد دلاری بنزین در سال 85 بودیم که اگر آن روش ادامه می‌یافت، اکنون به 15میلیارد دلار رسیده بود؛ در حالیکه امروز تعداد خودروها نسبت به سال 85 حدود 6 میلیون اضافه شده اما مصرف بنزین کمتر از 60 میلیون لیتر است.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول در خاتمه گفت: دو میلیون تن صرفه‌جویی در مصرف گندم بعد از اجرای قانون یارانه‌ها داشتیم و در مصرف آرد و نان در کشور پس از اجرای این قانون صرفه‌جویی شده است.