همشهری آنلاین: " وجهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در تاریخ تخریب شد."

به گزارش ایرنا از وین در پی تایید گزارش اخیر"محمد البرادعی" توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کاهش همکاریهای فنی این نهاد با ایران، سفیر ایران در آژانس تصریح کرد که برای نخستین بار در تاریخ، وجهه این سازمان تخریب شد.

علی اصغر سلطانیه در نشست روز پنجشنبه این شورا افزود: آژانس نهاد مستقل بین‌المللی است که بر اساس توافقات دو جانبه دارای ارتباط کاری با شورای امنیت است.

وی افزود: حرفه‌ای گرایی و بی‌طرفی آژانس نباید در خلال انگیزه‌های سیاسی شورای امنیت که تلاش می‌کند منویات خود را به این نهاد دیکته کند، آسیب ببیند.

سلطانیه تاکید کرد: با این اقدام، این شورا به آژانس دیکته می‌کند که چگونه و چه وقت یک عضو در حال توسعه خود را از همکاریهایی که منحصرا جنبه انسانی و صلح جویانه دارد محروم کند.

وی با تاکید براینکه تمامی طرحهای همکاری مرتبط با جمهوری اسلامی ایران پس از مطالعه عمیق از سوی دبیرخانه آژانس پیشنهاد شده بود،گفت: بازبینی در این زمینه با هر بهانه‌ای تنها به اعتبار و تمامیت آژانس لطمه می‌زند.

سلطانیه همچنین گفت که اجابت درخواست شورای امنیت مبتنی بر قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬تخطی کامل از اساسنامه آژانس و مفاد آن است.

سفیر ایران در آژانس با تکرار اینکه تمامی طرحهای ایران دارای مقاصد صلح آمیز است، تاکید کرد: امیدواریم که دبیرخانه مسئولیت کامل خود را در حوزه فنی برای مقاصد صلح آمیز و انساندوستانه به انجام برساند و از هر گونه تاثیر پذیری سیاسی بیرونی به دور ماند.