تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۹

گروه بین‌الملل: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و ایهود الموت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه 20 اسفند، برای دومین بار در 2 هفته گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این دیدار در حالی برگزار می‌شود که تل‌آویو طی روزهای اخیر نارضایتی خود را از پیوستن جنبش فتح به دولت وحدت ملی فلسطینیان که قرار است از سوی اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر تشکیل شود به دفعات اعلام کرده است.

اولمرت با این ادعا که باید از نیروهای متعادل فلسطینی حمایت به عمل آورد روز شنبه تأکید کرد مصمم به ادامه مذاکرات جاری با عباس است. او گفت: من تماس با ابومازن را قطع نخواهم کرد و به مذاکرات دوجانبه با وی ادامه خواهم داد.

او در ادامه تاکید کرد با توجه به پافشاری حماس بر خودداری از پذیرش شروط تعیین شده از سوی گروه چهارجانبه متشکل از ایالات متحده، روسیه،  اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای رفع حصر فلسطینیان اگرچه قادر به آغاز مذاکرات رسمی با دولت فلسطینی نیست اما گفت‌وگو بر سر آزادسازی دارایی‌های فلسطینیان را با ابومازن ادامه می‌دهد.

در حالی که اسرائیلی‌ها می‌گویند تمایلی به گسترش مذاکرات ندارند عباس تاکید دارد به دنبال بسط محتوای مذاکرات و گفت‌وگوی طرفین بر سر مسائلی چون توافقنامه نهایی صلح و ایجاد کشور فلسطین است.

دیدار عباس و اولمرت در حالی انجام می‌شود که تلاش‌های فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی تاکنون به نتیجه نرسیده و عباس روز جمعه با درخواست هنیه برای تمدید ضرب‌الاجل دو هفته‌ای برای معرفی اعضای موافقت کرد.

نشست بروکسل

رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا که از روز پنجشنبه برای حضور در نشست بروکسل، پایتخت بلژیک در این کشور به سر می‌بردند روز جمعه در بیانیه پایانی این گردهمآیی از دولت خودگردان فلسطینی خواستند به شروط تعیین شده از سوی گروه چهار جانبه برای پایان محاصره فلسطینیان و از سرگیری  اعطای کمک‌های مالی و اقتصادی تن دهند.

در بیانیه این نشست دوروزه تصریح شده اتحادیه اروپا آماده همکاری با دولت خودگردان فلسطینی منوط به محکومیت خشونت، به رسمیت شناخته‌شدن اسرائیل و پایبندی دولت جدید به توافقنامه‌های دولت‌های پیشین فلسطینی با تل‌آویو است.

مضمون این بیانیه گواه این واقعیت بود که اروپایی‌ها به رغم مشکلات فلسطینیان حاضر به تجدید نظر در موضع خود نبوده و تمایلی به همکاری با دولت منتخب جنبش حماس ندارند.