کریم اعظمی: کریم انصاری‌فرد پنج، شش سال پیش بود که در فوتبال ایران چهره شد.

آن زمان علی دایی، سرمربی سایپا بود و انصاری‌فرد هم یک نوجوان گمنام بود که تازه از اردبیل به تهران آمده بود و دنبال یک فرصت می‌گشت تا شایستگی‌هایش را نشان دهد. او در سایپا توسط دایی به بازی گرفته شد و رفته‌رفته در فوتبال ایران رشد کرد تا حالا به این جایگاه برسد. انصاری‌فرد که در حال حاضر شماره 10 تیم ملی را بر تن می‌کند هفته گذشته با عقد قراردادی دوساله به پرسپولیس پیوست و حالا معتقد است که وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارد. او در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه همشهری در مورد شرایط تیم ملی، پیوستن به پرسپولیس، ر‌ؤیای حضور در جام‌جهانی و مسائل مختلف دیگر به سوالات پاسخ می‌دهد.

  • ابتدا از دو بازی اخیر ایران مقابل ازبکستان و قطر شروع کنیم. قبول دارید زیاد امیدوار‌کننده ظاهر نشدیم؟

فعلا دو بازی انجام شده و ما چهار امتیاز داریم که فکر می‌کنم بد امتیاز نگرفته‌ایم. بازی اول با ازبکستان خوب نبود که دلایل خاص خودش را داشت و در بازی دوم هم قطر بسته بازی می‌کرد و اگر درصد مالکیت توپ را در پایان بازی نگاه می‌کردید، متوجه می‌شدید که ایران توپ و میدان را در اختیار داشت. متأسفانه نتوانستیم دفاع قطر را باز کنیم اما من خیلی امیدوارم که بتوانیم در بازی‌های بعدی جبران کنیم؛ ضمن اینکه از همه هوادارانی که به ورزشگاه آمده بودند، تشکر می‌کنم.

  • ولی به‌نظر نمی‌رسد که انتقادها از تیم‌ملی غیرمنصفانه باشد، درست است؟

شرایط آنقدری که برخی رسانه‌ها پس از بازی با قطر عنوان کردند برای تیم ملی سخت نشده و مطمئن باشید اگر لبنان را در بازی بعد شکست دهیم شرایط بسیار خوبی خواهیم داشت. همانطور که ازبکستان را در خانه شکست دادیم، توانایی پیروزی بر لبنان را هم داریم و در این گروه برای ایران صعود به جام‌جهانی دور از دسترس نیست.

  • برخی معتقدند خط حمله تیم ملی زهردار نیست.

همه مهاجمان تیم ملی تلاش می‌کنند. من معتقدم عملکرد مهاجمان در تیم ملی خیلی کم به چشم می‌آید چون تعداد بازی‌های تیم ملی در هر سال کم است ولی در لیگ برتر وضعیت اینطور نیست. در ضمن بازیکنان تیم ملی همیشه فرصت کمی برای هماهنگی دارند. با این حال دیدید که در بازی با ازبکستان، گلی که زدیم روی کارگروهی مهاجمان بود هرچندکه در این گل همه سهیم بودند.

  • ولی مهاجمان ما در بازی با قطر کاملا ناکام بودند.

قطری‌ها واقعا بسته بازی می‌کردند. بعد از این بازی انتقادهایی صورت گرفت ولی من معتقدم تخریب با انتقاد فرق دارد و ما از انتقادهای سازنده استفاده می‌کنیم. شما دیدید که شش گل به بحرین زدیم و همه از تیم ملی تعریف کردند ولی نباید با یکی دو بازی که نتیجه نمی‌گیریم دیدگاه‌ها عوض شود. تیم ما الان فقط دو امتیاز کمتر از کره دارد و این قابل جبران است درضمن دو تیم به‌صورت مستقیم به جام‌جهانی می‌روند.

  • خیلی‌ها معتقدند تیم‌ملی زیبا و تماشاگرپسند بازی نمی‌کند، با این موضوع موافقید؟

وقتی سرمربی تیم ملی برای هماهنگ‌کردن تیمش زمان کافی ندارد، نباید چنین انتظاری داشته باشیم. شما دیدید که اردوی ترکیه را با 10 بازیکن شروع کردیم و در روزهای آخر ملی‌پوشان پرسپولیس، استقلال و سپاهان به تیم اضافه شدند. این مسائل واقعا تأثیرگذار است هرچندکه شاید خیلی‌ها آن را در نظر نمی‌گیرند و تحت هر شرایطی از تیم ملی بازی زیبا و برد می‌خواهند. من معتقدم کار تاکتیکی و هماهنگی تیمی نیازمند زمان کافی و تمرین زیاد است.

  • شما در تیم ملی 30 بازی انجام داده‌اید و هفت گل زده‌اید. آیا این تعداد گل کم نیست؟

من گفتم که بازی‌ها کم است درضمن بازیکنان مشکل هماهنگی هم دارند. اگر ما بیشتر کنار هم بازی کنیم و بازی‌های ملی بیشتر باشد مطمئنا عملکرد هر بازیکنی بهتر می‌شود. خودتان می‌دانید که تیم ملی ما از لحاظ انجام بازی‌ها و نداشتن زمان کافی چه مشکلاتی دارد.

  • ولی این مشکلات سال‌هاست که در فوتبال ایران وجود دارد. پس چطور علی دایی بهترین گلزن تاریخ شد؟

دایی یک گلزن فوق‌العاده بود و در این شکی نیست ولی فوتبال روزبه‌روز در حال پیشرفت است. آن‌زمان 17 گل به مالدیو زدیم، شش‌گل به کره‌جنوبی و با سه‌ گل عربستان را شکست دادیم ولی حالا تکرار این نتایج تقریبا غیرممکن است؛ چون همه تیم‌ها پیشرفت می‌کنند و فوتبال به آسانی سال‌های گذشته نیست. الان شاید بهترین نتیجه‌ای که می‌توانیم مقابل کره یا ژاپن بگیریم پیروزی با اختلاف یک گل است.

  • فکـر مـی‌کنید به جام‌جهانی صعود می‌کنیم؟

تیم ما بدون ضعف نیست ولی صد‌در‌صد می‌رویم و بهتر است دید مثبتی در مورد تیم ملی وجود داشته باشد. ما کی‌روش را آورده‌ایم و او حالا جایی مشغول کار است که با تمامی تیم‌هایی که کار کرده، شرایط متفاوتی دارد. ما نباید انتظار داشته باشیم که همه‌‌چیز یکباره تغییر کند و نباید از او انتظار معجزه داشته باشیم.

  • بازی‌کردن در جام‌جهانی چقدر برای شما مهم است، آیا سقف آرزوهای شماست؟

شاید باور نکنید ولی روزها را می‌شمارم تا به جام‌جهانی برویم و بازی‌کردن در این جام بی‌نهایت برایم مهم است. یکی از آرزوهای بزرگ من گل‌زدن در جام‌جهانی است .

  • کمی هم در مورد پیوستن به پرسپولیس صحبت کنید. چطور شد که به استقلال نرفتید؟

اولا باید بگویم که هیچ پیشنهادی به استقلال ندادم و فقط پیشنهادهای آنها را بررسی کردم. بعد از آن پیشنهاد پرسپولیس به دستم رسید که همه‌‌چیز را سبک و سنگین کردم و در نهایت به پرسپولیس رفتم.

  • فکر نمی‌کنید خیلی‌ها این حرف شما را که گفتید به‌خاطر پول به پرسپولیس نیامدم را باور نکنند؟

من بعد از بستن قرارداد هم گفتم که سه، چهار سال بحث حضورم در این تیم مطرح بود ولی شرایط مهیا نشد. مطمئن باشید همه‌‌چیز پول نیست؛ درضمن پرسپولیس آنقدر تیم بزرگی است که خیلی از بازیکنان دوست دارند در آن بازی کنند.

  • خیلی‌ها به پرسپولیس لقب کهکشانی داده‌اند.

به‌نظر من پرسپولیس کهکشانی نیست و نباید از این القاب استفاده کنیم. این تیم بازیکنان خوبی دارد ولی همه‌‌چیز در زمین مسابقه مشخص می‌شود. الان توقعات از ما بسیار بالاست و باید تلاش کنیم تا دل هواداران پرسپولیس شاد شود.

  • با این همه حاشیه و هیاهو که در مورد انتخاب تیم وجود داشت، فکر نمی‌کنید حالا ‌بار سنگینی روی دوش شما قرار گرفته است؟

واقعا همینطور است و فکر می‌کنم وظیفه بسیار سنگینی دارم ولی به هواداران پرسپولیس قول می‌دهم که از جان مایه بگذارم و نهایت تلاشم را برای موفقیت این تیم انجام دهم. باید تمرینات خودم را اضافه کنم تا بتوانم بهترین عملکرد را داشته باشم.

  • اگر بازیکنی مثل انصاری‌فرد دردهه60 در فوتبال ایران حضور داشت، در بین آن همه ستاره چقدر قیمت و اعتبار داشت؟

نمی‌دانم اگر آن زمان بودم چه جایگاهی در فوتبال ایران داشتم ولی الان خدا کمکم کرده و جایگاه خوبی دارم. فوتبال روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و کار فوتبالیست هم سخت‌تر می‌شود مطمئنا فوتبال الان با آن زمان قابل قیاس نیست.

  • فکر می‌کنید مانند مهاجمان به‌یاد‌ماندنی پرسپولیس مثل علی دایی یا فرشاد پیوس در ذهن هواداران این تیم باقی بمانید؟

این نفراتی که شما اسم بردید جزو بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران هستند ولی من نمی‌خواهم با دیگران مقایسه شوم. من به هواداران پرسپولیس قول داده‌ام که نهایت تلاشم را برای موفقیت این تیم انجام دهم.

  • قول آقای گلی در پرسپولیس را می‌دهید؟

فوتبال قابل پیش‌بینی نیست؛ به‌همین‌دلیل نمی‌توانم قول بدهم ولی باز هم می‌گویم که از جان مایه می‌گذارم تا هواداران را خوشحال کنم.

  • فکر نمی‌کنید پرسپولیس در خط حمله بیش از حد معمول بازیکن دارد؟

رقابت ما سالم خواهد بود و هر بازیکنی تلاش می‌کند تا خودش را در بین 11 بازیکن ثابت قرار دهد. اتفاقا این رقابت به‌نفع پرسپولیس است.

  • پرسپولیس قهرمان لیگ خواهد شد؟

مطمئنا ما یکی از مدعیان جدی قهرمانی هستیم ولی از حالا نمی‌توان پیش‌بینی کرد و تیم‌هایی مثل استقلال، سپاهان، تراکتور و... هم جزو مدعیان هستند. با‌این‌حال امیدوارم تیم ما در نهایت قهرمان شود تا بتوانیم دل هواداران پرسپولیس را شاد کنیم.