گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نخستین نشست کمیته حمایت از بازار متشکل از وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در بعد از ظهر امروز - شنبه- خبر داد و در عین حال تأکیدکرد: در این نشست محدودیت‌های بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس حذف خواهد شد.

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری درباره چهار مصوبه جلسه شورای‌عالی اصل 44 که عصر چهارشنبه برای حمایت ازبازار سهام در دفتر رئیس‌جمهوری تشکیل شد، گفت: در این نشست که با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شد مقرر شد تا کارگروه ویژه‌ای متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس واوراق بهادار برای حمایت از بازار تشکیل شود و نخستین نشست این کمیته بعد از ظهر امروز در دفتر وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد.

وی گفت: رئیس‌جمهور تأکید داشتند که همه تلاش‌های لازم برای حفاظت و حمایت ازحقوق سهامداران جزء و مردم در بازار سهام انجام شود، بر همین اساس قرار شد کارگروهی برای این کار تشکیل شود که در گام نخست قرار است با تزریق نقدینگی به بازار سهام این حمایت‌ها از بازار انجام شود. وی افزود: یکی از موضوع‌های این جلسه این بود که در زمان‌هایی که بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه است و بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند که سهام خود را در بورس بفروشند از بازار حمایت شود و برا ی این کار راهکار‌هایی درنظر گرفته شد.

صالح‌آبادی تأکید کرد: براساس این راهکار‌ها اولا قرار شد محدودیت‌های بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس برداشته شود تابانک‌ها نیز بتوانند از طریق سرمایه‌گذاری در بورس بخشی از نقدینگی بازار سهام را تأمین کنند. وی تأکید کرد: راهکار دوم این است که بانک‌ها مجاز باشند به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها تسهیلاتی بدهند تا این شرکت‌ها بتوانند از این طریق در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته وی پیش از این بانک‌ها مجاز به ارائه تسهیلات به هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در بورس نبودند اما براساس این مصوبه امکان این کار از این پس فراهم خواهد شد. رئیس سازمان بورس واوراق بهادار اعلام کرد:راهکار سوم برای حمایت از بازار این بود که سهامداران عمده شرکت‌ها با توجه به اینکه مدیریت شرکت‌ها را در دست دارند وبا دید بلندمدت در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند،

بیشتر در بازار فعال شوند و از سهام خود حمایت و مراقبت کنند که این موضوع بیشتر شامل نهاد‌های عمومی مانند تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. وی افزود:قرار شد تصمیم‌های نهایی در این زمینه را کارگروهی مرکب از وزیر اقتصاد،رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس بگیرند. قرار است نخستین نشست این کارگروه امروز بعد از ظهر - ‌شنبه- در دفتر وزیر اقتصاد برگزار شود.

وظایف کارگروه

صالح‌آبادی تأکید کرد: این کارگروه وظیفه دارد تا راهکار‌های کمک سیستم بانکی به بازار سرمایه را اجرایی وعملیاتی کند؛ بر همین اساس امروز در نخستین نشست محدودیت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه توسط این کارگروه حذف خواهد شد.

به گفته وی براساس مصوبه شورای‌عالی اصل 44این اختیار به این کمیته داده شده تا محدودیت‌های بانکی را حذف کند و موضوع تزریق نقدینگی به بورس را مورد بررسی قرار دهد. وی با بیان اینکه بانک‌ها در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در بورس محدودیت‌هایی دارند، گفت:

با توجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و کاهش میانگین نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها، بانک‌ها نیز علاقه‌مندند تا بخشی از نقدینگی خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما با توجه به محدودیت‌های مقرراتی که وجود دارد امکان این کار برای بانک‌ها فراهم نبود که از امروز امکان تزریق نقدینگی به بورس برای بانک‌ها فراهم و از این طریق نقدینگی مورد نیاز بازار سهام تأمین می‌شود.

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که چه بانک‌هایی، در گام نخست برای حمایت از بورس، نقدینگی به بازار سهام تزریق خواهند کرد، گفت: بانک‌ها با توجه به اصلاح نرخ سود بانکی توانسته‌اند ظرف ماه‌های گذشته نقدینگی خوبی را جذب کنند؛ ضمن اینکه همه بانک‌ها با این مصوبه می‌توانند بخشی از نقدینگی خود را وارد بازار سهام کنند.

از ثروت مردم حمایت و صیانت شود

در همین حال پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری با انتشار خبری درباره این نشست نوشت: رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی اصل44 با مفید و مثبت توصیف‌کردن سرمایه‌گذاری‌ها در بورس، خواستار عملیاتی کردن سیاست‌های تشویقی برای ورود مردم به بورس شد.

محمود احمدی‌نژاد با تأکید بر لزوم حمایت گسترده از بازار سرمایه و بورس گفت: به اعتبار حمایت دولت، سرمایه‌ها و ثروت مردم به بورس آمده و تعداد سهامداران بورس از سه میلیون نفر به شش میلیون نفر افزایش یافته است و برای پاسداشت اعتماد مردم، باید از دارایی‌های آنان به‌طور کامل حمایت و صیانت شود.

چهارمصوبه شورای‌عالی اصل44 در حمایت از بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح جزئیات جلسه عصر چهارشنبه شورای‌عالی اصل 44در دفتر رئیس‌جمهور گفت: در این جلسه، چهار راهکار مهم و عملیاتی در حمایت از بازار سرمایه و تقویت این بازار، مورد تصویب شورای‌عالی اصل 44قرار گرفت.
مصوبه اول- صالح‌آبادی در تشریح نخستین راهکار شورا گفت: مصوب شد بازار سرمایه با دو راهکار تزریق نقدینگی به بازار و حمایت از تولیدات شرکت‌های بورسی، مورد حمایت قرار گیرد.

همچنین در این راستا، مقرر شد نظام بانکی ازطریق سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه به میزان معین و همچنین ارائه تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ برای سرمایه‌گذاری در بورس، از بازار سرمایه حمایت کند. وی افزود: در همین راستا، کارگروهی متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس تشکیل شد که قرار است این کارگروه، اوایل هفته آینده در دفتر وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل جلسه دهد و درخصوص جزئیات اجرایی‌کردن‌ این مصوبه، به‌سرعت تصمیم‌گیری کند.

مصوبه دوم - رئیس سازمان بورس افزایش جذابیت اوراق مشارکت و صکوک قابل انتشار در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران را دومین مصوبه شورای‌عالی اصل 44برشمرد و خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورا، مقرر شد تا نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ازطریق انتشار ابزارهای نوین مالی تقویت شده و در این راستا، جذابیت اوراق تأمین مالی بازار سرمایه از قبیل اوراق مشارکت و صکوک، افزایش یابد.

مصوبه سوم - سخنگوی سازمان بورس در تشریح سومین مصوبه شورای‌عالی اصل 44گفت: براساس این مصوبه، قرار شد برای شرکت‌هایی که قصد ورود و پذیرش در بورس یا فرابورس را دارند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شود. به‌گفته صالح‌‌آبادی، باتوجه به شفافیت بالای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه و مالکیت مردم در این شرکت‌ها، قرار شد بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها امتیازات و اولویت‌هایی درنظر گیرند که جزئیات این حمایت‌ها نیز در کارگروه تشکیل شده، مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که اینگونه حمایت‌ها به‌گونه‌ای صورت خواهد گرفت که شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در تأمین مالی، با مشکلی مواجه نشوند.مصوبه چهارم - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حمایت سهامداران عمده از سهام شرکت‌های خود، به‌ویژه در شرایط کنونی را چهارمین تصمیم شورای‌عالی اصل 44برشمرد.

منبع: همشهری آنلاین