تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲

گروه بورس: به‌دنبال برگزاری نشست ویژه با رئیس‌جمهور و انجام توافق نهایی برای حمایت از بازار و تزریق نقدینگی جدید به بورس از سوی بانک‌ها، روز گذشته شاخص کل بورس تهران مثبت شد.

به گزارش همشهری، درشرایطی که با نزول سنگین شاخص بورس تهران در طول 10روز گذشته اوضاع بورس به نقطه بحران نزدیک می‌شد، از روز چهارشنبه در پی آغاز رایزنی‌های سازمان بورس با رئیس‌جمهور برای حمایت از بورس، شاخص‌های بورس وارد مدار صعودی شدند و در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 116واحد افزایش یافت.

براساس توافق انجام شده قرار شد، کمیته ویژه حمایت از بازار مرکب از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شود و شرایط ورود بانک‌ها برای تزریق نقدینگی و انجام سرمایه‌گذاری در بورس تسهیل شود. نخستین نشست این کمیته، شب گذشته - شنبه - برگزار شد تا با توافق با رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نقدینگی جدیدی از سوی بانک‌ها برای حمایت از بورس در هفته جاری به بورس تهران تزریق شود. کارشناسان معتقدند انتشار این اخبار منجر به صعود شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته شد.

در همین رابطه محمد رضا کفاش، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته افزایش یافت گفت:عمده‌ترین دلیل صعود شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته انتشار خبر مربوط به نشست رئیس‌جمهور و اعلام حمایت از بازار بود ضمن اینکه حمایت حقوقی‌ها از بورس می‌تواند در روز‌های آینده شرایط بهتری را برای بازار سهام به‌وجود بیاورد.

وی افزود: در طول روز‌های گذشته بسیاری از سهامداران حقوقی اصطلاحا خود را از بازار کنار کشیده بودند و با خرید اوراق بدهی به‌دنبال دریافت سود ثابت بودند اما امیدواریم با توافق انجام‌شده شاهد حمایت سهامداران حقوقی از بازار باشیم. وی افزود:بخش زیادی از نزول شاخص‌های بورس اثر روانی مذاکرات هسته‌ای بود که باعث دنباله دار شدن رکود در بورس تهران شد به‌طوری که سه‌شنبه هفته گذشته بیشترین میزان رکود در بورس تهران رقم خورد که در طول تاریخ بورس بی‌سابقه بود.

آغاز حمایت قدرتمند حقوقی‌ها از بازار

در همین رابطه حمید رضا اسکندری در گفت‌وگو با سنا، درباره لزوم حمایت سهامداران حقوقی‌ها از بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) با حمایت از سهام زیر مجموعه خود از شاخص کل و بازار سرمایه حمایت کرد زیرا منافع ملی کشور در این حمایت‌ها دیده می‌شود و ساتا منافع بخشی را در چهارچوب منافع ملی تعریف کرده است. مدیرعامل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با اشاره به نزول شاخص‌های بورس تهران گفت: حقوقی‌های بازار باید در این زمان به تکلیف خود عمل کنند؛

به این ترتیب که با حمایت از بازار سرمایه فاصله بین تصویر ذهنی مبتنی بر شرایط سیاسی و روانی را با واقعیت اقتصاد پر کنند. او فروشندگان این روزها را بازندگان بازار دانست و گفت: حقوقی‌ها به‌طور قطع از بازار سرمایه حمایت صحیح خواهند کرد.
وی حمایت ساتا از سهام زیرمجموعه خود را پیام روشن و آشکار به اهالی بازار سرمایه دانست و گفت: حقوقی‌ها از سرمایه‌های ملی حفاظت خواهند کرد.

سهامداران نگران پیش‌بینی سود خودروسازان نباشند

مدیرعامل شرکت تعاونی خاص ایران خودرو هم گفت: خودرویی‌ها سودهای پیش‌بینی شده خود را محقق می‌کنند و از این نظر جایی برای نگرانی سهامداران وجود ندارد. سعید سوادکوهی با اشاره به اینکه کاهش تولید خودرو دلیلی بر کاهش سود پیش‌بینی شده خودروسازان نیست، تأکید کرد: خودروسازان کاهش تولید را از سایر محل‌ها جبران می‌کنند.

سواد کوهی با تأکید بر اینکه خودروسازان دچار بحران نمی‌شوند، گفت: شرکت‌های خودروسازی با کنترل هزینه‌های خود و حذف هزینه‌های مازاد، مانع از کاهش سودآوری می‌شوند. بحرانی که در مورد شرکت‌های خودروسازی شایع شده است، صحت ندارد چراکه با کاهش فروش خودرو میزان سودآوری شرکت‌ها پایین نمی‌آید.

منبع: همشهری آنلاین