گروه بورس: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات تازه‌ای از نحوه حمایت و مدیریت بازار سهام را اعلام کرد و گفت: سهامداران حقوقی عمدتا برای ایجاد توازن در بازار وارد عمل می‌شوند و به این وسیله از بازار حمایت می‌کنند.

محمود خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که به‌نظر می‌رسد شاخص بورس تهران هفته گذشته عموما به‌دلیل ورود سهامداران حقوقی برای خرید سهام افزایش یافت، گفت: رشد شاخص عموما مربوط به معاملات سهامداران حقیقی است نه سهامداران حقوقی.

ضمن اینکه در طول روز‌های گذشته هر زمان که بازار سهام به توازن رسیده، میزان خرید سهامداران حقیقی از حقوقی بیشتر بوده است. وی در این‌باره توضیح داد:سیاست کلی حمایت از بازار سهام و مدیریت آن به این شکل است که هر زمان بازار سهام از توازن عرضه و تقاضا خارج شود ، سهامداران حقوقی وارد عمل می‌شوند و پس از رسیدن بازار به حالت توازن سهامداران حقوقی خود را کنار می‌کشند تا سهامداران حقیقی وارد عمل شوند و از بازار سود ببرند.

وی ادامه داد:منظور از توازن بازار رسیدن میزان عرضه و تقاضا به نقطه سر به‌سر است، به‌طوری که حجم عرضه در مقابل تقاضا به یک میزان یا نزدیک به هم باشد و سیاست مدیریت بازار برای حضور سهامداران حقوقی در بازار عمدتا به همین دلیل است. وی تأکید کرد: حضور سهامداران حقوقی باعث افزایش اعتماد به بازار سهام و افزایش قدرت نقدشوندگی سهام می‌شود اما رشد شاخص عموما با انجام معاملات سهامداران حقیقی اتفاق می‌افتد.

جزئیات معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تشریح جزئیات معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در طول دو هفته گذشته پرداخت و ادامه داد: در روز‌های شش و هفت تیر‌ماه میزان خالص خرید سهام سهامداران حقوقی از سهامداران حقیقی بیشتر بود که جریان بازار را تغییر داد. پس از آن در روز 10تیر‌ماه خالص خرید حقیقی‌ها 1.5میلیارد تومان از سهامداران حقوقی بیشتر شد و در روز 12تیر‌ماه به 10میلیارد تومان رسید.

خواجه نصیری افزود:در روز 12تیر‌ماه سهامداران حقیقی 10میلیارد تومان بیشتر از سهامداران حقوقی در بورس سهام خریدند، به بیان بهتر از کل داد و ستد‌های بورس در آن روز که 68.8 میلیارد تومان بود سهامداران حقیقی سهامی که از سهامداران حقوقی خریدند مثبت 10میلیارد تومان بوده است.

به گفته او در روز‌های 14-13و 17تیر‌ماه معاملات بورس تهران به توازن رسید و میزان خرید وفروش سهامداران حقیقی و حقوقی یکسان و به یک اندازه بود و این نشان می‌دهد که سیاست مدیریت بازار که در زمان نامتوازن بودن بازار با حضور سهامداران حقوقی به تعادل می‌رسد به درستی در حال اجراست.

منبع: همشهری آنلاین