گروه شهری: در جوار کعبه مجتمع مرتفعی در دست ساخت است که به منظر مقدس‌ترین مکان مذهبی جهان لطمه می‌زند.

به گزارش نیویورک تایمز، این برج‌ها قسمتی از پروژه «ابرج‌البیت»، یکی از بزرگترین پروژه‌های ساختمانی عربستان است و با پایان یافتن آن در سال 2009، هفتمین برج بلند جهان به همراه یک بیمارستان، هتل‌ها و نمازخانه‌هایی در این مجتمع ساخته خواهد شد.
«ابرج البیت» پروژه‌ای 13 میلیارد دلاری است که در فاصله‌ای کوتاه از کعبه قرار دارد و چهره مذهبی و باستانی مکه را دگرگون خواهد کرد.
مجتمع مسکونی ابرج‌البیت، طرحی با 5/1 میلیون یارد مربع مساحت و شامل هتلی بلندمرتبه است.

هتلی غول‌آسا نیز به همراه یک مجتمع مسکونی بزرگ در منطقه «جبال عمر» در حال ساخت است. برای اجرای این پروژه یک کوه باید به‌طور کامل تسطیح شود. به گفته کارشناسان اجرای چنین پروژه‌هایی موجب از میان رفتن جاذبه‌های مذهبی شهر خواهد شد.برخی افراد از گروه‌های اپوزیسیون عربستان اجرای چنین پروژه‌هایی را توهین به مقدسات تلقی می‌کنند.برخی دیگر نیز انگیزه ساخت و سازها را مذهبی دانسته و معتقدند شهر به آن نیاز دارد. این در حالی است که قیمت یک آپارتمان سه‌خوابه در محدوده کعبه به 3 میلیون دلار و در صورتی که مستقیماً مشرف به مسجدالنبی باشد به 5 میلیون دلار نیز می‌رسد.
عده‌ای با انتقاد به این وضعیت می‌گویند این مسئله باعث تبعیض و جدایی عده‌ای خاص از مسلمین می‌شود در حالی که همه در پیشگاه خداوند برابر هستند.از سوی دیگر، عده‌ای «سلفی‌»های بنیادگرا را که عواملی بسیار بانفوذ در عربستان سعودی هستند، از ترس آن که مبادا مکان‌های تاریخی تبدیل به پرستشگاه شوند، متهم به نابود کردن این مناطق می‌کنند.
دکتر «عرفان احمد» مؤسس «بنیاد میراث فرهنگی اسلامی» با هدف حفظ میراث مناطق مهم مذهبی عربستان، در فهرستی بیش از 300 سایت تاریخی مختلف شامل قبرستان‌ها و مساجد را نام می‌برد که تاکنون تخریب شده‌اند.
وی می‌افزاید: خانه‌ای که پیامبر در آن زندگی می‌کرد کاملاً تخریب شده است و جایش را کتابخانه‌ای مخروبه با درها و پنجره‌های بسته گرفته است