همشهری آنلاین: اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصویب و به هیئت مؤسس این کانون ابلاغ شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: بر اساس این دستورالعمل تشکیل و ثبت کانون های فعال در بازار اوراق بهادار، هیئت مؤسس موظف است اشخاص واجد شرایط عضویت در کانون یا مقررات عضویت در کانون را برای تصویب به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد کند و اگر مبلغ ورودیه ای برای عضویت در نظر گرفته باشند این مبلغ نیز باید به تایید سازمان برسد.

به گزارش اطلاع رسانی سازمان بورس قاسم محسنی دمنه افزود: هیات موسس در مرحله دوم باید اساسنامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار کشور را در اختیار اشخاص واجد شرایط قرار دهد و از آن ها برای ارائه تقاضای عضویت و پر کردن فرم عضویت که خود هیات آن را تهیه کرده است دعوت کند.

وی تصریح کرد : هیات موسس پس از دریافت تقاضاهای عضویت آن ها را با شرایط مصوب یا فهرست اشخاص واجد شرایط تطبیق می دهد و آنها را به عنوان نخستین اعضای کانون ثبت می‌کند.

دکتر محسنی دمنه یادآور شد: اگر مبلغ ورودیه‌ای نیز در نظر گرفته شده باشد باید حسابی به نام کانون در شرف تاسیس نزد یکی از بانک‌های کشور گشایش شود تا متقاضیان عضویت مبلغ اعلام شده را به این حساب واریز کنند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: هیئت مؤسس در مرحله بعد نخستین اعضای کانون را برای تشکیل مجمع عمومی موسس دعوت و تقاضای داوطلبان عضویت در شورای کانون را دریافت و پس از تطبیق با شرایط مقرر در اساسنامه، اسامی واجدان شرایط را به مجمع عمومی مؤسس اعلام می‌کند.

وی در ادامه تشریح مراحل ایجاد کانون کارگزاران گفت: مجمع عمومی مؤسس ابتدا گزارش هیئت مؤسس را استماع می‌کند و درباره تشکیل کانون طبق اساسنامه تصمیم گیری می‌کند و در صورتی که تشکیل کانون تأیید شد نخستین اعضای شورای کانون را از بین داوطلبان واجد شرایط انتخاب و نخستین حسابرس بازرس اصلی و علی‌البدل کانون و حق‌الزحمه آن را تعیین می‌کند.

محسنی دمنه ضمن اشاره به دیگر وظایف مجمع عمومی مؤسس افزود: تعیین روزنامه‌های کثیرالانتشار برای درج آیین‌نامه کانون و تصویب هزینه‌های تأسیس کانون از دیگر وظایف مجمع عمومی مؤسس است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تصریح کرد: پس از این مرحله، مؤسسان باید مدارک مذکور در دستورالعمل را به سازمان ارائه و مجوز تأسیس کانون را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت و کانون را به عنوان یک مؤسسه غیردولتی، غیر تجاری و غیر انتفاعی نزد مرجع ثبت شرکت ها و پس از آن نزد سازمان ثبت کنند.

دکتر محسنی دمنه خاطرنشان کرد :مهلت نام‌نویسی پس از تصویب اساسنامه شش ماه است و با توجه به این که کانون از جمله تشکل‌های خودانتظام است بر اساس قانون مجاز به وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه‌ای و انضباطی درباره اعضای خود است و این موضوع در اساسنامه نیز تصریح شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بدیهی است که درباره نظارت بر این استانداردها و ضوابط حرفه‌ای باید بین سازمان بورس،‌ شرکت بورس که همه کارگزاران عضو آن هستند و نیز کانون کارگزاران هماهنگی وجود داشته باشد.

دکتر محسنی دمنه در پایان گفت: بر اساس ماده 33 قانون بازار اوراق بهادار، پس از ثبت کانون همه کارگزاران،‌ کارگزار/ معامله گران و بازار گردانان باید به عضویت این کانون در آیند و در غیر این صورت امکان فعالیت نخواهند داشت.

بر اساس ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار یکی از وظایف کانون‌ها سازش در موارد اختلاف بین اعضای کانون با یکدیگر و با سایر اشخاص ذیربط ناشی از فعالیت حرفه‌ای آنها باشد.
 در اساسنامه نیز علاوه بر این دو مورد اهداف و موضوعات دیگری هم برای کانون پیش‌بینی شده‌است که مهم‌ترین آنها آموزش به اشخاص وابسته به اعضای کانون و ارتقای اعتبار حرفه‌ای اعضای کانون است.