تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۰

گروه شهری: احداث پروژه «ابرج‌البیت» در جوار مسجد‌الحرام، آثار تخریبی گسترده‌ای بر جا می‌گذارد و باعث به وجود آمدن خسارات زیادی به مسجد‌الحرام و بافت معماری اسلامی این شهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، برخی از معماران برجسته کشور با اعلام خبر فوق در گفتگو با همشهری، احداث «ابرج‌البیت» را به دور از قوانین شهرسازی و معماری و نقض قوانین جهانی می‌دانند.

صمد ذو‌اشتیاق، معمار و شهرساز با اشاره به اینکه در شهر سلسله مراتب اهمیت، از نظر فضایی نقش عمده‌‌ای دارد گفت: اگر ساختمانی در شهری ساخته شود باید براساس بافت کلی شهر، پیش‌بینی و احداث شود.

وی گفت: در مکه هیچ ساختمانی به اندازه مسجد‌الحرام دارای اهمیت نیست و به همین دلیل باید این محوطه از نظر تاریخی و همچنین شخصیت جهانی دارای حریم باشد و چیزی پیرامون آن ساخته نشود به ویژه ساختمان‌هایی که دارای معماری مدرن‌اند.

مدیر طرح جامع دوم تهران با اشاره به معماری تاریخی- مذهبی و شخصیتی مسجد‌الحرام گفت: عموما بسیاری از آثاری که پیرامون این بنا ساخته می‌شوند،‌اعتبار و اهمیت فراوانی می‌یابند زیرا که در کنار این بافت مهم مذهبی تاریخی قرار گرفته‌اند و نباید به بافت کلی آن آسیب وارد کنند.

ذواشتیاق با اعلام اینکه ساخت این مجتمع نفی‌کننده حقوق اسلامی، حقوق شهری – معماری و حتی حقوق بین‌المللی است گفت: در طول تاریخ ما بارها شاهد تغییرات گوناگون بودیم، اما هر بار، هویت مذهبی تاریخی این حریم مقدس حفظ می‌شد اما امروز و با ساخت این پروژه،‌معماری جدید، بدون کمترین توجه به شخصیت مذهبی مسجد‌الحرام موجب تخریب چشم‌انداز کعبه شده است.

وی با اشاره به مذهبی‌بودن این شهر و مقدس‌بودن آن در نزد مسلمانان گفت: درست نیست در شهری که از نظر تقدس نزد مسلمانان دارای جایگاه والایی است،‌ نماد مذهبی، تحت تاثیر نمای تجاری یک ساختمان قرار گیرد.

سیدعبدالرسول قریشی شهرساز و معمار نیز با اشاره به لزوم تحقیق و بررسی بیشتر این مساله گفت: با توجه به اطلاعات موجود، این برج  از نظر معماری فارغ از مکان محل استقرار(مکه ) ساخته شده است و به نظر می‌رسد که در این تصمیم، مطالعات شهرسازی انجام نشده و تنها براساس نیازهای بازار این پروژه در حال ساخت است و از نظر کارشناسی توجیه ندارد.

استاد دانشگاه شیخ بهایی اصفهان با اشاره به تعرض به حریم مقدس‌ترین مکان مسلمانان گفت: این ساختمان نه تنها در شأن معماری یگانه کعبه نیست،‌بلکه ساخت آن در حریم یک بنای تاریخی معمولی نیز، نادرست و غیرکارشناسی است.

قریشی، بر لزوم جلوگیری از احداث این برج تأکید کرد و افزود: تخریب چشم‌انداز مسجد‌الحرام نوعی بی‌حرمتی به آن قلمداد شده و فضایی که معنویت‌ مطلقی بر آن حاکم است، نباید، اینگونه مورد تخریب فضایی قرار گیرد.