گروه بورس: فصل مجامع بورس 31 تیر با برگزاری مجامع عمومی سالانه بزرگان بورس ازجمله ایران‌خودرو و مپنا به پایان می‌رسد.

به گزارش همشهری، هر سال با فرارسیدن خرداد و تیر‌ماه فصل مجامع بورس آغاز می‌شود و با توجه به پایان مهلت زمان برای برگزاری مجامع عمومی شرکت‌هایی که سال مالی آنها اسفند‌ماه تعیین شده،31 تیر مجامع بیشتر شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های فعال در بورس در دقیقه 90 برگزار می‌شود. امسال هم مطابق سنت هر سال مجامع عمومی بیش از 250شرکت فعال در بورس برگزار شد.

پرونده فصل مجامع عمومی بسته می‌شود. مهم‌ترین مجامع برگزار شده در چند روز گذشته به شرکت‌های سایپا،ایران‌خودرو دیزل،فولاد مبارکه اصفهان و بانک تات اختصاص داشت که طی آن شرکت‌های سایپا وفولاد مبارکه اصفهان به‌ترتیب 30و 40تومان سود بین سهامداران‌شان تقسیم کردند و سهامداران بانک تات هم به ادغام این بانک با دو مؤسسه مالی و اعتباری رأی دادند. همچنین مدیرعامل ایران خودرو دیزل هم از به صفر رسیدن زیان انباشته این شرکت خبر داد.

حمایت از ایران خودرو دیزل

مجمع عمومی صاحبان سهام ایران‌خودرو دیزل روز پنجشنبه با حضور 77درصد سهامداران برگزار شد. در این مجمع هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به قطع همکاری بنز تحت‌تأثیر تحریم‌ها اعلام کرد: در سال‌90 بدون اتکا به شریک خارجی خود به نتایج خوبی در حوزه تولید و فروش دست یافتیم، به‌طوری که در این سال رشد 26درصدی تولید محقق شد.

او گفت: در سال 90سهم بازار ایران‌خودرو دیزل از بازار خودرو‌های سنگین از 24درصد در سال 89با هفت‌درصد رشد به 31درصد رسید. پیش‌بینی می‌کنیم این نسبت در سال‌های 91و 92به 50درصد ارتقا یابد.یکه زارع افزود: در سال 90تعداد فروش خودرو‌های سنگین در شرکت ایران‌خودرو دیزل با 60درصد رشد از مرز 13هزار دستگاه گذشت و رقم ریالی فروش این شرکت نسبت به سال ماقبل دو برابر افزایش یافت.

او با مقایسه نسبت سود ناخالص به درآمد حاصل از فروش گفت: این نسبت در سال 90به 22درصد ارتقا یافت. نسبت سود عملیاتی به فروش هم به 17درصد رسید که این رقم در تاریخ فعالیت ایران خودرو دیزل بی‌سابقه است. او پیش‌بینی کرد: این شرکت در سال 91با فروش 15هزار دستگاه انواع کامیون و کشنده، اتوبوس و سایر خودرو‌های تجاری 1300میلیارد تومان درآمد کسب کند که به این ترتیب در بدبینانه‌ترین حالت 10درصد رشد عملکرد در ایران خودرو دیزل محقق خواهد شد.

او با اشاره به ضرورت پایین آوردن هزینه تأمین مالی در ایران خودرو دیزل گفت:اجرای برنامه افزایش سرمایه باید در دستور کار قرار‌گیرد ضمن اینکه درتلاشیم امسال همه طلب‌های معوقه را وصول کنیم. از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از دو زمین مرغوب در بلوار کشاورز و خیابان آزادی تهران را در دستور کار داریم.به گفته یکه زارع، با ساخت‌وساز در دو زمین یادشده طی سال‌های 91و 92مبلغ 400میلیارد تومان نقدینگی وارد حساب‌های ایران خودرو دیزل خواهد شد.

او با اشاره به عرضه 13محصول جدید در شرکت ایران خودرو دیزل گفت: طی امسال درآمد حاصل از فروش شرکت به رکورد 1500میلیارد تومان دست خواهد یافت. یکه زارع با اشاره به خروج شرکت بنز از ایران تحت‌تأثیر تحریم‌ها گفت:بسته حل اختلاف با این شرکت در حال آماده‌سازی‌ نهایی است که از این محل سود خوبی برای سهامداران ایران خودرو دیزل به‌وجود خواهد آمد. او افزود:در مذاکرات انجام شده با بنز تا 99درصد به توافق رسیده‌ایم و درصورت قطعی شدن تفاهمنامه 40تومان به پیش‌بینی سود هر سهم ایران خودرو در سال91 افزوده خواهد شد.

او در پایان از سهامداران عمده ایران‌خودرو دیزل خواست که پس از بازگشایی نماد این شرکت از سهام این شرکت در بورس تهران حمایت کنند. در پایان این مجمع اعلام شد زیان انباشته ایران خودرو دیزل به صفر رسیده است.

سایپا 40تومان سود تقسیم کرد

شرکت سایپا هم در روز پنجشنبه مجموعا 416میلیارد تومان سود میان سهامداران تقسیم کرد. مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت سایپا در آخر هفته گذشته با حضور بیش از 80درصد سهامداران برگزار شد. در جریان برگزاری این مجمع 40تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد.

نعمت‌الله پوستین دوز مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مجمع از برنامه‌ریزی برای مقابله با محدودیت‌ها و فشارهای بین‌المللی بر صنعت کشور خبر داد و گفت: سایپا با درک اهمیت تولید و اشتغال‌زایی در کشور و انجام اقدامات زیربنایی و اصولی توانسته مشکلات و محدودیت‌های بین‌المللی را مدیریت کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا یادآور شد: از آن جایی که محصولات ما بیشترین میزان داخلی‌سازی‌ را دارد توانسته‌ایم تا حدود زیادی از آثار محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌ها خود را مصون نگه داریم.

برگزاری مجمع فولاد مبارکه

در مجمع عمومی سالانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم 30تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد. مجمع عمومی سالانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان روز چهارشنبه با حضور 78درصد سهامداران برگزار شد که در این مجمع با تقسیم سود 80درصدی موافقت شد.

منبع: همشهری آنلاین