صدیقه فروتن در گفتوگو با ایسنا،گفت: مدرسه تابستانی یک موضوع خاص و برنامهای است که میتواند همه جا برگزار شود؛ اما باید با نگاه تخصصی به آن پرداخت.
وی با اشاره به اهداف کلان و محورهای اصلی مدرسه تابستانی علوم بینرشتهای بیان کرد: آشنایی دانشجویان با برخی از موضوعات بین رشتهای در جهت کاربردی کردن آنها، ایجاد زمینه ارتباطی و همکاری علمی بین اساتید و دانشجویان فعال، بسترسازی در جهت شناخت فعالیتهای بینرشتهای و جهتدهی فکری دانشجویان به سمت فعالیتهای بینرشتهای از اهداف کلی برگزاری دورهها و کارگاههای تخصصی مدرسه تابستانی به شمار میرود.
دبیر علمی همایش سومین مدرسه تابستانی علوم بینرشتهای با بیان اینکه در جلسات متعدد کمیته سیاستگذاری این تشکل 25 استاد و دانشجو حضور یافتهاند، گفت: رویکرد اصلی مدرسه تابستانی منطبق با محورهای علم روز دنیاست و شامل مباحث هوش مصنوعی و محاسبان نرم، فناوری نانو و کاربردها، علوم زیست پزشکی، انرژیهای تجدیدپذیر، خانواده، جامعه و سلامت، مهارتهای مدیریتی، اخلاق در علم و فناوری، علوم شناختی و تاریخ، فرهنگ و هنر است.
وی گفت: به عنوان مثال در مبحث خانواده، کارگروههای تخصصی ما به مواردی نظیر تغذیه، سلامت اجتماعی، روحی و جسمی افراد میپردازد و مبانی خانواده و جامعه را در ابعاد گوناگون بررسی میکند.
فروتن با تاکید بر ایجاد فضای پرنشاط علمی به وسیله برنامههای متنوع در دورههای تخصصی مدرسه تابستانی، افزود: ارایه برنامههای تخصصی در فضایی شاداب و سرزنده، گامی موثر در آشناسازی جوانان با علوم بین رشتهای و فرارشتهای است و بر همین اساس امسال نسبت به دو دوره قبل مدرسه تابستانی، شاهد حضور موثر و فعالتر دانشکدههای دانشگاه شیراز و دانشگاههای سطح کشور بودیم.
مدیر امور علمی دانشجویان دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در این دوره از فعالیتهای مدرسه تابستانی، یک سخنرانی علمی در قالب ویدئوکنفرانس در خارج از کشور برگزار میشود و آموزش الکترونیکی تعداد زیادی از سخنرانیها به شکل آن لاین در فضای اینترنتی برای عموم قابل دسترسی است.
وی تصریح کرد: مجریان مجموعه تصمیم دارند دبیرخانه دائمی مدرسه تابستانی را در شیراز راهاندازی کنند و این موضوع فعالیتهای تنها مدرسه تابستانی کشور را بیش از پیش تثبیت میکند.
فروتن به اثرات برگزاری دورههای علمی و تخصصی مدرسه تابستانی برای دانشجویان اشاره کرد و افزود: کسانی که در مقاطع بینرشتهای فعالیت میکنند، در بازار کار شرایط بهتری دارند؛ چرا که چندگرایشی بودن به آنها کمک میکند که با مهارت و تسلط بیشتری وارد عرصههای اجتماعی و فضای کار شوند.
وی در ادامه یادآور شد: آینده هر استان را دانشجویانی که وارد بازار کار میشوند، میسازند و ما باید با ارایه برنامهها و فعالیتهای ویژه، نقش مثبتی در پیشبرد امور استان داشته باشیم.