گروه بورس: مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جزئیات طرح پرداخت یکپارچه سود به سهامداران جزء را اعلام وشرکت‌های بورس را دعوت کرد سود سهامداران خودرا از طریق این نظام یکپارچه پرداخت کنند.

به گزارش همشهری،هر سال همزمان با پایان فصل مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها، پرداخت سود به یک موضوع هزینه بر و زمان هم برای شرکت‌های بورس و هم برای سهامداران تبدیل می‌شود. بر همین اساس پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار و با شکل‌گیری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار شد همه ناشران یا شرکت‌های بورس از طریق این شرکت و براساس یک سیستم یکپارچه سود پرداخت کنند.

اما با وجود گذشت چند سال از اعلام این طرح هنوز کمتر شرکتی سود سهامداران خود را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به سهامداران پرداخت می‌کند. این طرح به‌دلیل تأخیر طولانی شرکت‌های بورس و همچنین مشکلات بسیار سهامداران جزء برای دریافت سودشان طراحی شده بود چرا که براساس قانون تجارت شرکت‌ها ملزم هستند نهایتا پس از هشت‌ماه سود سهامداران خود را پرداخت کنند اما عملا بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند ظرف مهلت قانونی سود سهامداران خود را پرداخت کنند و این به یک معضل همیشگی در بورس تهران تبدیل شده است.

در همین رابطه حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره جزئیات طرح یکپارچه‌سازی‌ توزیع سود سهامداران به همشهری گفت:براساس ماده 37دستورالعمل پذیرش شرکت‌های بورس یک ظرفیت قانونی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایجاد شده بود که شرکت‌های بورس سود سهامداران خود را از طریق این شرکت پرداخت کنند. وی افزود: براساس این الزام به شرکت‌های بورس فرصتی داده شد تا اجرای عملیاتی توزیع سود سالانه خود را به سپرده‌گذاری مرکزی واگذار کنند اما با وجود گذشتن مهلت‌های قانونی به‌دلیل نگرش ناشران یا شرکت‌های بورس امکان یکپارچه‌سازی‌ توزیع سود فراهم نشد.

وی ادامه داد: بیشتر شرکت‌های بورس با این نگرش به این سیستم نگاه کردند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قصد دارد مبلغ مورد نظر را دریافت کندو ازسود آن استفاده کند درحالی‌که ما به شرکت‌های بورس اعلام کردیم این مبلغ به‌صورت دوره‌ای و براساس جدول زمان‌بندی دریافت خواهد شد؛ ضمن اینکه پرداخت سود سهامداران عمده که مبالغ بیشتر را شامل می‌شود همچنان از طریق خود ناشران یا شرکت‌های بورس انجام می‌شود.

سلطانی نژاد با بیان اینکه این طرح سود چندانی برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نداردو بیشتر هزینه بر است تأکید کرد:با وجود توافق‌های انجام شده هنوز تمایل چندانی از سوی ناشران به‌وجود نیامده است اما با طرح‌هایی که درنظر گرفته‌ایم امیدواریم ظرف چند سال آینده طرح یکپارچه‌سازی‌ توزیع سود اجرا شود؛ ضمن اینکه این طرح کاملا با هدف حمایت از سهامداران جزء انجام می‌شود.

تشکیل کمیته بازار یابی

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد:ما برای سرعت‌دادن به اجرای این طرح یک کمیته بازاریابی تشکیل دادیم که وظیفه این کمیته انجام رایزنی با مدیران شرکت‌ها برای تشویق آنها برای انجام عملیات توزیع سود در یک قالب یکپارچه است.

وی در این‌باره توضیح داد: هدف اصلی از این طرح حمایت از سهامداران جزء همچنین جلوگیری از افتتاح چند حساب توسط سهامداران جزء است؛ ضمن اینکه یک نظارت کلی بر نحوه توزیع سود از این طریق انجام می‌شود و منافع سهامداران جزء بیشتر حفظ می‌شود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح این بود که یک سیستم متمرکز ایجاد شود تا سهامداران مثل همیشه عموما به‌دنبال توزیع سود نباشندو بتوانند سود خود را راحت‌تر و سریع‌تر دریافت کنند؛ ضمن اینکه قواعد حاکمیت شرکتی بیشتر رعایت شود.
به گفته وی، تاکنون برخی از شرکت‌های بورس ازجمله ایران‌خودرو سود سالانه خود را از طریق این طرح توزیع می‌کنند و امید می‌رود روزبه‌روز بر تعداد این شرکت‌ها افزوده شود.

منبع: همشهری آنلاین