محمد علی توحید: احداث سه شهر جدید در حاشیه منطقه و با فاصله حداقل ۶۰ کیلومتری منطقه ویژه انرژی پارس امکان سکونت ۱۵۰ هزار نفر از شاغلان و ارائه دهندگان خدمات در این منطقه را فراهم می کند.

به رغم وجود گزارش های مبنی بر بروز برخی مسائل و مشکلات اجتماعی در منطقه پارس جنوبی و عدم تهیه و اجرای یک طرح جامع پیش از آغاز فعالیت های عمرانی در این منطقه سید عبدالجلیل رضوی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این مسایل را در حال حاضر عادی توصیف می کند و از اجرای طرحهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی در سال های آینده خبر می دهد.

به گزارش همشهری وی تاکید می کند فقدان تأسیسات لازم برای اسکان و زندگی در منطقه با توجه به رشد جمعیت مهاجر از بزرگترین مشکلات منطقه در آینده است که با احداث سه شهر جدید در حاشیه منطقه و با فاصله حداقل ۶۰ کیلومتری منطقه ویژه انرژی پارس امکان سکونت ۱۵۰ هزار نفر از شاغلان و ارائه دهندگان خدمات در این منطقه فراهم می شود. رضوی تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۶۰هزار نفر از نقاط مختلف کشور در منطقه فعالیت می کنند که با راه اندازی سامانه فاز دو تعداد ۲۰هزار نفر به آنها اضافه خواهد شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به برنامه های دولت برای اجرایی کردن طرح آمایش سرزمین در این منطقه خبر داد و گفت: برای عملی شدن سریعتر این طرح دولت تاکنون ۱۲۰میلیارد تومان بودجه هزینه کرده است. وی در خصوص اینکه آیا تحریم احتمالی اقتصادی ایران بر فعالیت شرکتهای حاضر در منطقه تاثیری خواهد داشت، یا خیر، افزود: این تصمیم تاکنون تاثیری بر فعالیت شرکتهای دوو، دایلینگ، ال.جی، هیوندایی، انی، شل، رپسول،توتال و غیره که از جمله شرکتهای فعال در منطقه هستند، نداشته است.
رضوی در خصوص تأثیر ابلاغیه اصل ۴۴قانون اساسی در روند خصوصی سازی در این منطقه نیز اظهار داشت: مسئولان معتقدند که باید صنایع پایین دستی در پارس جنوبی توسط بخش خصوصی انجام شود و علاوه بر انجام برخی از امور توسط این بخش از گذشته تاکنون، در همین دو ماهه اخیر ۲۳موافقت اصولی در بخشهای مختلف اعم از صنایع ، خدمات و غیره به بخش خصوصی داده است. رضوی از آغاز به کار رسمی فرودگاه بین المللی خلیج فارس در شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: مسئولان منطقه قصد دارند با فراهم کردن امکان صدور ویزای ۱۵روزه زمینه حضور بیشتر سرمایه گذاران خصوصی داخلی و خارجی را در منطقه تسهیل کنند.