گروه اجتماعی: نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی، آذر سال آینده برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اعلام این مطلب به همشهری گفت: هدف از برگزاری  این جشنواره دمیدن روح تازه در کالبد علوم و ایستگاهی برای نوآوری‌های علوم انسانی است.

محمدباقر خرمشاد افزود: در حال حاضر ایران در شرایطی قرار دارد که نیاز به فضای جدید تمدنی دارد و به همین منظور ارتقای علوم انسانی در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت علوم قرار گرفته است.

ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای علوم انسانی، راه‌اندازی جشنواره فارابی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و تجدید نظر در دروس و سرفصل‌های علوم انسانی از جمله کارهایی است که در این زمینه انجام خواهدشد.

وی افزود: این جشنواره شامل 9 گروه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، علوم اقتصادی، حقوق، علوم‌شناختی تربیتی و روانشناسی و رفتاری، فلسفه و الهیات و علوم قرآنی و تاریخ و باستانشناسی می‌شود.

وی، توسعه همه جانبه ایران را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملی دانست و خاطرنشان کرد: حصول این هدف مستلزم استحصال و کارسازی دانش توسعه‌ای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی است.

وی با بیان این مطلب که یکی از بنیادهای تمدن سازی بحث علوم انسانی است که پرداختن به آن امری لازم و ضروری است، افزود: باید تلاش شود تا علوم انسانی کاربردی‌تر شوند و در این راستا معاونت فرهنگی وزارت علوم در نظر دارد برنامه‌های مختلفی را اجرا کند.

خرمشاد اضافه کرد :با وجود اهمیت و اولویت علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی توسعه، متاسفانه در تدارک برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در ایران، شاهد غفلت یا بی‌توجهی نسبت به این حوزه مهم و تاثیرگذار بوده‌ایم و در حالی که در حوزه‌های مختلف جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود اما در حوزه علوم انسانی هیچ جشنواره‌ای نبود که پژوهشگران این حوزه را معرفی و تقدیر کند.

وی برگزاری جشنواره فارابی  را یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی دانست و گفت: توسعه و مسئله محور کردن پژوهش در علوم انسانی، شناسایی، تکریم و پرورش نخبگان و پژوهشگران علوم انسانی، پشتیبانی و حمایت از تحقیقات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی و تشویق صاحب‌نظران خارجی به توجه علمی به مسائل ایران و اسلام از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، با اشاره به اینکه جشنواره فارابی همه ساله نسبت به معرفی پژوهش‌های برتر استادان و پژوهشگران در سه نوع پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی اقدام می‌کند، گفت: در جشنواره بین‌المللی یک بخش ویژه به محققان جوان اختصاص یافته است که پژوهشگران کمتر از 35 سال سن را شامل می‌شود. در این جشنواره مراکز آموزشی و پژوهشی کارآمد و برتر در زمینه ایران شناسی ، اسلام‌شناسی، انقلاب اسلامی و آموزش زبان فارسی و همچنین ایران شناسان و اسلام‌شناسان غیر ایرانی معرفی و تقدیر می‌شوند.

همچنین مدیر اجرایی جشنواره فارابی گفت: در این جشنواره از ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان ایرانی و خارجی تقدیر خواهدشد.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار و مقالات پژوهشی خود را در حوزه‌های مختلف علوم انسانی تا پایان مرداد  به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.