گروه حوادث: سرشاخه فراری شرکت هرمی وقتی از دستگیری همدستانش باخبر شد زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفت و قصد داشت با راه‌اندازی دوباره این شرکت، فعالیت مجرمانه‌اش را از سر بگیرد اما پلیس به دو‌ماه فرار او پایان داد.

از چند‌ماه پیش کارآگاهان پلیس آگاهی اصفهان و مأموران وزارت اطلاعات عملیاتی را کلید زدند که هدف آن پایان دادن به فعالیت شرکت هرمی گاما در کشور بود. بررسی‌های اطلاعاتی حاکی از آن بود که چند مرد با شبیه‌سازی‌ سایت اینترنتی شرکت گاما، دست به عضوگیری در داخل کشور زده و از این طریق اقدام به فریب جوانان جویای کار و کلاهبرداری از آنها می‌کنند. مأموران همچنین متوجه شدند که بیشتر طعمه‌های این شرکت دانشجویان هستند و سرشاخه‌ها با دادن وعده یک‌شبه پولدار شدن و رسیدن به درآمد و سودهای میلیاردی این افراد را فریب داده و با دریافت مبالغی هنگفت، آنها را به عضویت شرکت هرمی گاما درمی‌آورند.

تیم‌های تجسس که در جریان ماه‌ها تحقیقات تخصصی توانسته بودند تمامی سرشاخه‌های این شرکت هرمی را در تهران و اصفهان شناسایی کنند، بعد از ظهر 30خردادماه عملیات ضربتی خود را آغاز کردند. آنها با ورود همزمان به مخفیگاه‌های متهمان در تهران و اصفهان، همه سرشاخه‌ها را دستگیر و به اداره آگاهی اصفهان منتقل کردند. پس از آن نیز عملیات دیگری رقم خورد و در جریان آن 30تیم پلیسی که از قبل مخفیگاه سرشاخه‌های رده دوم این شرکت را شناسایی کرده بودند، راهی مخفیگاه‌های آنها شدند و این افراد را در نقاط مختلف اصفهان دستگیر کردند تا این شرکت هرمی به‌طور کامل منهدم شود.

پس از دستگیری متهمان و کشف خودروهای گران‌قیمت از آنها مشخص شد که سرکرده‌های اصلی چند برادر و همدستانشان بودند که با شبیه‌سازی‌ سایت شرکت گاما که در انگلستان فعالیت می‌کند، دست به عضوگیری در داخل کشور می‌زدند. کارآگاهان در بررسی کامپیوترها و سایت شرکت متوجه شدند که متهمان تا‌کنون توانسته‌اند دست‌کم 83هزار نفر را در سراسر کشور به عضویت این شرکت درآورده و سرمایه‌های آنها را به جیب بزنند. آنها با پول‌های دریافتی از زیرشاخه‌ها، اقدام به‌خودروهای پورشه، لکسوس، بی‌ام‌دبلیو، بنز و خانه‌های ویلایی برای خودشان کرده بودند و سود بسیار اندکی به پایین دستی‌های خود می‌دادند.

گرچه با انجام این دو عملیات ضربتی، شرکت هرمی مورد نظر منهدم شد اما بررسی‌ها نشان می‌داد که هنوز تعداد اندکی از سرشاخه‌های اصلی شرکت فراری هستند. با این اطلاعات جست‌وجو برای یافتن ردی از متهمان فراری ادامه یافت و کارآگاهان متوجه شدند که آنها با اطلاع از انهدام شرکت و دستگیری همدستانشان زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفته‌اند. جست‌وجوها برای دستگیری آخرین بازماندگان شرکت هرمی گاما سرانجام بعد از مدتی نتیجه داد و کارآگاهان موفق شدند مخفیگاه یکی از سرشاخه‌ها را در یکی از مناطق مرکزی اصفهان شناسایی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌داد که با گذشت بیشتر از دو‌ماه از انهدام شرکت، این فرد که قاسم نام دارد با اجاره دفتری قصد دارد آنجا را تبدیل به محل فعالیت جدید خود کرده و عضوگیری در این شرکت هرمی را از سر بگیرد. سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان این خبر به همشهری گفت: محل مورد نظر از سوی تیم‌های عملیاتی محاصره شد اما متهم به محض مشاهده پلیس، سوار یک دستگاه خودروی کیا شد و قصد فرار داشت که در محاصره مأموران گرفتار و دستگیر شد.

وی با اشاره به اینکه این مرد 27ساله دست‌کم 2800 زیرشاخه داشته و از این طریق میلیون‌ها تومان به جیب زده است، افزود: قاسم بعد از انتقال به اداره آگاهی به فعالیت در شرکت هرمی و کلاهبرداری از زیرشاخه‌ها اعتراف کرد و با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی راهی زندان شد.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: مالباخته‌ها و زیرشاخه‌هایی که فریب سرشاخه‌های این شرکت را خورده‌اند می‌توانند برای شکایت از سرشاخه‌های دستگیر شده از طریق شماره تماس 2184334- 0311 با پلیس آگاهی اصفهان تماس بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین