گروه بین‌الملل: درست در همان روزی که عربستان سعودی در قامت مدافع حقوق بشر قطعنامه‌ای را در سازمان ملل علیه نقض حقوق بشر در سوریه به رأی گذاشت، پلیس این کشور مشغول سرکوب تظاهرات مردمی بود که به درخواست آزادی زندانیان سیاسی در شرق عربستان برگزار شده‌بود.

 در این تظاهرات که جمعه‌شب برگزار شد، پلیس به روی معترضان آتش گشود و یک نفر از آنها را کشت.به گزارش خبرگزاری فرانسه، در تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان سعودی به معترضان در استان القطیف در منطقه الشرقیه در شرق عربستان دست‌کم یک معترض کشته شد و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان به سوی معترضان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، پلیس این کشور در اقدامی کم‌سابقه از گاز اشک آور و گلوله‌های واقعی برای متفرق کردن معترضان استفاده و چندین نفر را زخمی کرده بود.اما در رخدادی که از شدت گرفتن اعتراضات و حرکت تحولات در عربستان به سوی بحران امنیتی در شرق این منطقه نفت خیز حکایت دارد، روز گذشته وزارت کشور عربستان سعودی از کشته‌شدن یکی از افراد پلیس در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، سخنگوی وزارت کشور عربستان با ارائه روایتی متفاوت از شاهدان حاضر در مکان تظاهرات روز جمعه، اعلام کرد که در آخرین ساعات جمعه شب یکی از خودروهای گشتزنی هدف تیراندازی از سوی افرادی موتورسیکلت سوار قرار گرفت و یک نظامی کشته و یک نظامی دیگر زخمی شد.

منصور الترکی با اشاره به تعقیب افراد مسلح، اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانستند چهار نفر از آنها را بازداشت کنند که یکی از آنها پس از زخمی شدن در بیمارستان جان سپرد.اظهارات سخنگوی وزارت کشور عربستان در حالی بیان می‌شود که مناطق شرقی عربستان بیش از یک سال است که صحنه اعتراضات مردمی است و در جریان آن چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

آخرین آنها شیخ نمر باقر النمر از روحانیون برجسته شیعه مخالف حکومت و محمد الشاخوری از فعالان سیاسی در این منطقه بوده است.معترضان خواستار آزادی زندانیان سیاسی، رفع تبعیض‌های مذهبی و اعطای حقوق شهروندی همسان دیگر شهروندان عربستانی هستند.سازمان عفو بین‌الملل طی ماه‌های گذشته اعلام کرده که نیروهای امنیتی عربستان بیش از 600نفر را در القطیف از بهار سال 2011بازداشت کرده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین