همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: گورخر ایرانی، گونه‌ای در معرض خطر انقراض است ولی با اقدامات حفاظتی در منطقه بهرام گورشهرستان نی ریز،شمار این گونه جانوری تحت حفاظت به 383 راس رسید

به گزارش ایرنا ، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، گفت: افزایش 33 درصدی جمعیت گورخر ایرانی در سرشماری تابستان امسال نسبت به سرشماری سال 1389 نشانگر اقدامات موثر حفاظتی است.

وی اضافه کرد: گورخرایرانی به جز ایران، درتمام کشورهایی که روزی پراکندگی داشتند، منقرض شده است.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: آخرین بازمانده آنها در دو جمعیت مجزا یکی در انتهای شمالی بیابان مرکزی ایران در پارک ملی توران و دیگری در انتهای جنوبی آن در منطقه حفاظت شده بهرام گور پراکندگی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: این وضعیت مسوولیت سنگینی برای نگهداری آخرین تعداد از این گونه در دنیا بر دوش ما گذاشته است و خوشبختانه با تلاش شبانه روزی محیط بانان و اجرای برنامه‌های مدیریتی ویژه درمنطقه تعداد گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور به صورت چشمگیری از سال 1389 تاکنون افزایش یافته است.

وی گفت:از نظروسعت زیستگاه و وضعیت جسمانی، گورخرهایی که درمنطقه بهرام گورنی ریز زندگی می‌کنند درشرایط مطلوبی به سرمی‌برند.

ابراهیمی کارنامی اظهارداشت: امنیت زیستگاه منطقه حفاظت شده بهرام گور به خوبی تامین شده و با افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات وامکانات آبرسانی وغذارسانی به این جانوران، شرایط برای زاد و ولد و زندگی آرام این گونه ارزشمند فراهم شده است.

وی، نقش مشارکت جوامع محلی، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها را در رشد جمعیت آن اثرگذار دانست واز همکاری بی شائبه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با محیط زیست در برخورد قاطعانه با شکارچیان وصیادان تشکر کرد.

ابراهیمی کارنامی افزود: برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند مطالعات جامعی در استان فارس انجام شده است و در طرح مذکور به دنبال زیستگاه مطلوب و مناسب دیگری دراستان فارس برای پرورش گورخر ایرانی هستیم که به همین منظور محلی با هدف بهره برداری در احیا، تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در منطقه دره باغ ایجاد شده است.

وی ، مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل برای حفاظت از این گونه ارزشمند را علت یابی بیماری‌های احتمالی این گونه، انجام مطالعات در مورد رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم برای بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب‌تر، حفاظت بهینه ولایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آنها دانست که موجب شده گورخرهای استان فارس هم اینک از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشند.

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: طی سال های اخیر، مطالعات و مراقبت‌های خاص و جد‌ی‌تری بر روی این گونه توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به سرشماری سالانه گونه‌ها، پایش ماهانه و رفع نقایص موجود درمحدوده مطالعاتی و نیزتهیه طرح مطالعه گونه و زیست گاه گورخرتوسط استادان دانشگاه شیراز اشاره کرد.

گورخر ایرانی از نظر ظاهری شباهت زیادی به الاغ دارد ولی قدری از آن بزرگ‌تر است، جمجمه نسبتا کشیده‌ای دارد گوش‌های بلند و باریک و نوک تیزی دارد که از نظر اندازه حد فاصل گوش‌های اسب و الاغ است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها