همشهری آنلاین: ایران تحرک نظامی در این مسائل نداشته و آن را به مصلحت نمی‌نداد و اگر چنین بود سرنوشت حوادث طور دیگری بود در واقع مشکل این است که برخی کشورهای منطقه با تحلیل ناقص و با تصورات واهی در دام منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی سقوط کرده‌اند و بهتر است هر چه زودتر خود را نجات دهند.

علی لاریجانی صبح امروز در ابتدای جلسه علنی مجلس با اشاره به سالروز جنگ 33 روزه در لبنان اظهار داشت: در سال 1385 در چنین روزی رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 33 روزه به شکل مفتضحانه‌ای شکست را پذیرفت و عملا این رژیم تبدیل به جنازه سیاسی در خاورمیانه گردید.

وی افزود: به درستی این روز را روز مقاومت اسلامی نام نهادند که به رزمندگان پیروز این عملیات در لبنان مقاوم بخصوص حزب‌الله و رهبر شجاع او سیدحسن نصرالله تبریک گفته و یاد شهدای این مجاهدت بزرگ را گرامی می‌داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان به عنوان طولانی‌ترین، ناکام‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ جنگ‌های این رژیم به شمار می‌رود. در این جنگ ارتشی که طی شش روز در سال 1967 میلادی سه کشور عربی را شکست داده بود در مقابل مقاومت رزمندگان حزب‌الله با شکستی ناباورانه مواجه شد.

لاریجانی تصریح کرد: عمق این شکست تا حدی بود که علاوه بر تشکیل کمیته بلگراد تحقیقات گسترده‌ای برای شناخت دلایل شکست توسط ارتش و سایر دستگاه‌های سیاسی و امنیتی و مراکز مطالعاتی و دانشگاهی این رژیم انجام گرفت که نکات مهمی از این پدیده را روشن کرد.

وی افزود: برخلاف تبلیغات وسیعی که در ابتدای جنگ 33 روزه آمریکا و رژیم صهیونیستی به راه انداختند و ربودن دو سرباز اسرائیل را عامل جنگ اعلام نمودند امروز کاملا روشن شده که این جنگ نتیجه طراحی وسیع بین آمریکا و اسرائیل بود که از قبل تدارک‌‌ دیده شده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رییس موساد می‌گوید کمیته‌ی گفت‌وگوی استراتژیک اسرائیل و آمریکا در آخرین نشست خود که اواخر مارس آن سال برگزار شد به بررسی امکان انجام عملیات نظامی گسترده بر ضد اهداف و پایگاه و شخصیت‌های حزب‌الله توسط رژیم اسرائیل پرداخت و طرف آمریکایی هم متعهد شد پوشش سیاسی کامل این عملیات را تامین کند و ربودن دو سرباز اسرائیلی بهانه تحقق این عملیات بود.

لاریجانی گفت: لذا در سطح سیاسی اهداف و انتظار بسیار بالایی برای این جنگ در نظر گرفته بودند به طوری که اولمرت در اولین سخنرانی خود بعد از اعلام شروع جنگ، ‌اهداف اصلی جنگ را اینگونه توضیح داد که باز گرداندن بی‌قید و شرط سربازان ربوده شده، نابودی کامل حزب‌الله، انهدام زیرساخت‌های نظامی آن، حذف شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص سیاسی حزب‌الله، خلع سلاح، پاکسازی جنوب لبنان از رزمندگان حزب‌الله. سرانجام با توجه به وضعیتی که تا زمان شروع جنگ تا جبهه شمالی اسرائیل وجود داشت، از همه مهمتر مطالبی بود که توسط وزیر امور خارجه آمریکا در هفته اول جنگ در سفر به لبنان و در ملاقات با گروه 14 مارس بیان شد.

وی در ادامه اظهار داشت: یعنی تغییر چهره خاورمیانه در اثر زایمان و تولد خاورمیانه‌ی جدید، در واقع این جنگ عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل بود، جنگی که اسرائیل به نیابت از آمریکا انجام داد که تصمیم و طراحی آن از زمان عقب‌نشینی خفت‌بار یکجانبه اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000 میلادی گرفته شد و در چند ماه قبل از جنگ 33 روزه در مذاکرات کمیته مشترک آمریکا و اسرائیل قطعی گردید.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در هفته اول جنگ 33 روزه لبنان که تبلیغات برخی رسانه‌های داخلی این کشور و رسانه‌های بین‌المللی همراه با تبلیغات پیروزی نظامی رژیم صهیونیستی به تحقیر حزب‌الله می‌پرداختند که اسارت دو سرباز اسرائیلی را اشتباه حزب‌الله قلمداد می‌نمودند و تقریبا آن را به صورت یک واقعیت مسلم جا انداخته بودند، به دلیل مسئولیتی که در شورای عالی امنیت ملی در این زمینه بر عهده داشتم، با رهبر معظم انقلاب در مورد شرایط جنگ بحثی داشتم که ایشان با صراحت فرمودند من تردید ندارم که طراحی این جنگ از قبل انجام شده بود و ربطی به اسارت این دو سرباز اسرائیلی ندارد و باید در این مرحله رزمندگان حزب‌الله مقاومت کنند تا جنود الهی به کمک آنان بشتابند و دعا کردند و اندرزهایی دادند که به رزمندگان حزب‌الله منتقل شد.

لاریجانی اضافه کرد: پس از جنگ که سیدحسن نصرالله به ایران آمد، گفتند بعد از اخذ نظرات مقام معظم رهبری دریچه‌هایی از حقیقت به روی ما باز شد و کنه موضوع برایمان روشن شد و روحیه جدیدی در میدان نبرد حاصل گردید و مقاومت واقعی شکل گرفت و کلید پیروزی در جنگ 33 روزه همین نکات امام خامنه‌ای بود.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به محض بروز اولین نشانه‌های شکست اسرائیل، بوش شتاب‌زده وزیر امور خارجه خود را عازم منطقه کرد. بوش که در دو هفته اول جنگ حاضر نبود درباره آتش‌بس حرف بزند تا به این ترتیب فرصت ادامه جنگ را به اولمرت بدهد و در کنفرانس رم در هفته اول جنگ با صراحت مقامات آمریکایی مانع پیشنهاد آتش‌بس شدند و در کنفرانس جی‌.ای در مسکو با ادبیات وقیحانه که در خور شخصیت خود بوش بود نسبت به حزب‌الله و پیروزی اسرائیل حرف‌های نامربوط زدند اما از هفته سوم به بعد به دلیل وارد آمدن خسارت‌های نظامی و سیاسی به اسرائیل برای نجات آبروی اسرائیل سعی کرد در سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب برساند.

وی افزود: قطعنامه 1701 شورای امنیت که بر مبنای آن جنگ متوقف شد در واقع نوعی عقب‌نشینی برای جلوگیری از شکست عمیق‌تر اسرائیل بود که این نتیجه‌ی توهم خاورمیانه‌ی جدید آمریکا بود که باعث تمسخر جهانیان شد.

لاریجانی در ادامه افزود: همچنین درد سیلی محکم مقاومت به رژیم صهیونیستی چنان بود که باعث مشکلات سیاسی درون این رژیم گردید که از بعد بین‌المللی دچار سرافکندگی آن شد و برای خروج از این بن‌بست داخلی و خارجی به جنگ 22 روزه اقدام نمود که آن هم فضاحت دیگری برای این رژیم به وجود آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مرحله آمریکا و اسرائیل متوجه شدند با پدیده نوظهوری از مقاومت و جنگ‌های نامتقارن روبرو شده‌اند که در بطن خود نوعی بیداری در نسل جدید دنیای اسلام را به همراه داشت و فقط محدود به ایران، لبنان، فلسطین و عراق نمی‌شود مخصوصا بعد از نهضت بیداری اسلامی این ماجرا را کاملا لمس نمودند و در تحولات اخیر دنیای اسلام فشار انزوای رژیم صهیونیستی و پایان عمر حکومت‌های دست نشانده آمریکا در منطقه، آنان را به اتحادی نامقدس کشاند تا نسبت به جمهوری اسلامی به عنوان کانون بیداری اسلامی و دوستان مقاومت در منطقه با عجله و عصبانیت طرح‌های ساده‌لوحانه‌ای را به اجرا درآورند، بنابراین اگر در جنگ 33 روزه بی‌آبرو شدند تلافی آن را از ایران، حزب‌الله و سوریه به بهانه‌ دموکراسی‌خواهی بگیرند.

لاریجانی افزود: امروز دموکراسی‌خواهی آمریکا و برخی مرتجعین بی‌آبرو در منطقه آنقدر رنگ باخته است که درست مثل دغل‌کاری در جنگ 33 روزه نیات پلید آنان را امروز علنی کرده است.

وی تصریح کرد: اما آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر درک کرده‌اند که با تحریک برخی کشورهای منطقه به باتلاق عمیق‌تری در حال سقوط هستند که حتی یکی از متفکرین سیاسی آمریکا اخیرا گفته است کار سوریه را به اروپا و کشورهای منطقه واگذار کرده و خود را کنار بکشد ولی ظاهرا کمی دیر شده است و وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته تازه درک کرده که با سخنرانی‌های آتشین و فرمان صادر کردن نمی‌توان شاهد تغییرات در سوریه باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه هشدار می‌دهد که دست از بازی‌گوشی و بازیگری در نقشه آمریکا و رژیم صهیونیستی بردارند که این رفتارها در حافظه‌ی تاریخی مردم منطقه می‌ماند و دنبال بهانه‌های واهی نباشند که این روزها بعضا در سخنان بعضی سیاستمداران تازه‌کار منطقه مشاهده می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: ایران تحرک نظامی در این مسائل نداشته و آن را به مصلحت نمی‌نداد و اگر چنین بود سرنوشت حوادث طور دیگری بود در واقع مشکل این است که برخی کشورهای منطقه با تحلیل ناقص و با تصورات واهی در دام منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی سقوط کرده‌اند و بهتر است هر چه زودتر خود را نجات دهند.

وی افزود: این صحنه‌ای که در سوریه دیده می‌شود نسل جدیدی از مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و امپریالیسم آمریکاست، نه دموکراسی‌خواهی دروغین و زوری با سلاح‌های سنگین.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: الحمدالله تحولات دو سال اخیر در منطقه با همه‌ی فراز و فرودهایش درب‌های رهایی را به روی مسلمانان باز کرده است و ان‌شاءالله در آینده نتایج آن را برای منطقه شاهد خواهیم بود که همگی نتیجه‌ی روحیه مسلمانان است که بعد از انقلاب اسلامی و جنگ 33 روزه حاصل شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها