همشهری آنلاین: سخنگوی شهرداری تهرانبا اشاره به برگزاری جلسه‌ مشترک مجمع نمایندگان تهران، استانداری و شورای شهر تهران در خصوص جدایی ری، گفت: در این جلسه مقرر شد که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، دولت و شورای شهر تهران تشکیل شده و جدایی ری را بررسی کنند و در ‌‌نهایت هر تصمیمی که این کمیته اتخاذ کند مبنای اقدام باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدهادی ایازی در نشستی خبری که در حاشیه مراسم بازدید خبرنگاران از مجموعه باغ موزه قصر برگزار شد، درباره علت طولانی شدن روند اجرای پروژه باغ کتاب تهران، گفت: این پروژه بزرگ‌ترین مجموعه کتاب در سطح جهان است و برای اجرای آن مطالعات گسترده‌ای انجام شده و بخشهای متفاوت فرهنگی در زیربنایی به وسعت ۶۵ هزار مترمربع پیش بینی شده است.

ایازی با بیان اینکه مطالبه بهره‌برداری زود هنگام پروژه‌های شهری در میان شهروندان شکل گرفته است، تلویحا این موضوع که تکمیل باغ کتاب تهران با تاخیر مواجه است را رد کرد و گفت: این مجموعه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایازی همچنین با اشاره به انجام تملک ۳۰۰ هکتار از اراضی بوستان ولایت اظهار کرد: تنها بخش کوچکی از این مجموعه تخلیه نشده بود که توافقات برای تخلیه آن انجام شده است.

وی در ادامه در خصوص برنامه شهرداری تهران برای خروج پادگان‌ها و مراکز نظامی از سطح شهر گفت: در جریان اجرای پروژه بزرگراه همت غرب (شهید خرازی)، با توجه به عبور این بزرگراه از چندین مرکز نظامی، بخشی از این مراکز تخلیه و تملک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد خروج پادگان جی از داخل شهر خواهیم بود، افزود: در عین حال انتظار می‌رود که دولت برای تملک مراکز نظامی و پادگان‌ها به شهرداری کمک کند.

بیمه خسارت مترو را پرداخت نکرد

وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت خسارت سیلاب فروردین ماه در مترو تهران، گفت: بیمه هنوز این خسارت را پرداخت نکرده است.

وی درباره اینکه آیا پروژه صدر ـ نیایش در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیش‌بینی شده است؟ به خبرنگاران گفت: هر کاری که در سطح شهر انجام می‌شود منطبق با طرح جامع ترافیک و مصوبات شورای شهر تهران است.

وی ادامه داد: پروژه صدرـ نیایش نیز تاییدیه کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر را دارد و اجرای آن یک ضرورت است.

تشکیل کمیته ویژه برای جدای ری از تهران

ایازی درباره جدایی ری از تهران نیز با تاکید بر اینکه شهرداری چندین برابر درآمد حاصل از منطقه ۲۰ را در این منطقه هزینه می‌کند گفت: این اقدام یک وظیفه است چرا که در مناطق جنوبی شهر شاهد عقب ماندگی زیادی هستیم و دغدغه شهرداری تهران کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت است.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری جلسه‌ مشترک مجمع نمایندگان تهران، استانداری و شورای شهر تهران در خصوص جدایی ری، گفت: در این جلسه مقرر شد که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، دولت و شورای شهر تهران تشکیل شده و جدایی ری را بررسی کنند و در ‌‌نهایت هر تصمیمی که این کمیته اتخاذ کند مبنای اقدام باشد.

وی با تاکید بر اینکه جدا شدن یا نشدن ری از تهران را قانون تعیین می‌کند در عین حال گفت: تهران و ری در ابعاد گوناگون با یکدیگر پیوستگی دارند و قابلیت تفکیک ندارند اما هرچه قانون تعیین کند اجرا خواهد شد.

شهرداری و محیط زیست شهری

سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره از بین رفتن باغات شهر که این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان در پایتخت تبدیل شده است، گفت: شهرداری متولی حفظ محیط زیست شهری و فضای سبز است و به همین خاطر در کمیسیون ماده هفت احیا و حفظ باغات همواره مورد تاکید قرار دارد.

ایازی ادامه داد: در عین حال طبیعی است که برخی پروژه‌های شهری از میان باغات عبور می‌کند و شهرداری نیز مکلف است که تمام درختان باغات معارض پروژه‌های شهری را انتقال دهد. کما اینکه تمامی درختان رفوژ میانی بزرگراه صدر برای اجرای پروژه صدرـ نیایش سال گذشته به بوستان ولایت منتقل شد و هیچ درختی از بین نرفت.

آمادگی برای روز قدس

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ابتدای این نشست وقوع زلزله اخیر آذربایجان شرقی و از دست دادن ۳۰۶ نفر از هموطنان را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که خدمت‌گزاران مردم هرچه زود‌تر زمینه اسکان زلزله زدگان را فراهم کنند.

وی سپس به تشریح اقدامات شهرداری برای برگزاری روز قدس پرداخت و گفت: امسال به واسطه موج بیداری اسلامی ویژه برنامه‌های مختلفی در این موضوع برای روز قدس پیش‌بینی شده است.

به گفته وی راه‌اندازی ایستگاه فرهنگی در پارک دانشجو با محوریت «قدس شریف و مقاومت اسلامی»، توزیع بسته‌های فرهنگی در مساجد شهر، انتشار سه کتاب با موضوع تبعیض نژادی و هولوکاست و نیز پیش بینی فرهنگسرای بیداری اسلامی در مسیر راهپیمایی روز قدس را از جمله برنامه‌های شهرداری برای برگزاری این روز برشمرد و افزود: علاوه بر این حوزه خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک نیز برنامه‌ ویژه‌ای برای انتقال شهروندان به محل راهپیمایی و نظافت شهر پس از برگزاری مراسم روز قدس تدارک دیده است.

منبع: همشهری آنلاین