همشهری آنلاین: مردم بحرین در سالروز استقلال این کشور از یوغ استعمار انگلیس با برپایی تظاهراتی خواستار سرنگونی رژیم حاکم شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه نهرین نت با اشاره به تظاهرات گسترده مردمی در بحرین در روز استقلال این کشور از یوغ استعمار انگلیس آورده است: با وجود سیاستهای سرکوبگرانه نظامیان وابسته به آل خلیفه مردم بحرین در مناطق مختلف این کشور در سالروز استقلال دست به تحرکات گسترده زدند.

این پایگاه بیان کرد: مردم در مناطق مختلف از جمله ستره، عالی و کرانه در سالروز استقلال در تظاهراتی موسوم به عید انقلاب علیه رژیم شعار دادند.

نهرین نت افزود: شرکت کنندگان در مراسم سالروز استقلال بحرین از یوغ انگلیس در حالی در این تظاهرات شرکت کردند که رژیم بحرین سعی دارد روز استقلال را روز جلوس پادشاه جلوه دهد تا به آل خلیفه که آلت دست اشغالگران انگلیسی برای مدت طولانی هستند، مشروعیت بخشد.

این پایگاه بیان کرد: در حالی که "شیخ خالد آل خلیفه" سعی دارد مخالفان را به پایان تظاهرات و روی آوردن به گفتگو با رژیم بکشاند تظاهرات کنندگان شعار سرنگونی نظام حاکم را سر دادند.

ائتلاف جوانان چهارده فوریه بحرین در واکنش به دعوتهایی که برای گفتگو صورت می گیرد آن را به مفهوم گفتگو با قاتلان مردم خواند.

این پایگاه آورده است: ائتلاف چهارده فوریه بحرین درباره فریب گروههای مخالف از سوی رژیم و افتادن در دام وعده های کاذب رژیم هشدار داده است.

ائتلاف 14 فوریه بیان کرد: درحالی که مردم در معرض سرکوب، بازداشت و شکنجه واقع می شوند مذاکره با رژیم بی فایده است و رژیم باید سرنگون شود.

پلیس بحرین به طرف معترضان شیعه گاز اشک آور شلیک کرد

شاهدان عینی روز سه شنبه اعلام کردند که نیروهای امنیتی بحرین برای متفرق کردن معترضان در روستاهای شیعه نشین این کشور، گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای شلیک کردند.

به گزارش  ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از دوبی، چند تن از معترضان بر اثر تیراندازی پلیس به طرف شرکت کنندگان در تظاهراتی شبانه به درخواست 'ائتلاف جوانان 14 فوریه' برای گرامیداشت استقلال این کشور حاشیه ای خلیج فارس، زخمی شدند.

ارزیابی شمار زخمی شدگان دشوار است، زیرا معترضان از مراجعه به بیمارستان ها از بیم بازداشت خودداری می کنند.

در این بین وزارت کشور بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 'چند ناحیه بحرین شاهد شورش ، ویرانگری و تلاش هایی برای مسدود کردن جاده های اصلی بود.'

این بیانیه خاطر نشان کرد که یک 'تظاهرات غیر قانونی' در روستای 'بنی جمره' برگزار شد که در جریان آن معترضان 'کوکتل مولوتف و میله های فلزی' پرتاب کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: نیروهای امنیتی موفق شدند که 11 خرابکار را بازداشت کنند و این افراد در حال حاضر به دادستانی عمومی ارجاع داده می شوند.

تظاهرات گاه و بیگاه در روستاهای شیعه نشین بحرین پس از سرکوب سال گذشته اعتراضات شیعیان، شدت یافته است. سرکوب معترضان بحرینی در سال گذشته به اعتراضات یک ماهه شیعیان در میدان لولوی شهر منامه پایان داد.

بحرین روز 15 اوت سال 1971 از انگلیس مستقل شد، اما این پادشاهی که توسط خاندان سنی آل خلیفه حکمرانی می شود، روز استقلال خود را جشن نمی گیرد. این کشور در عوض روز تاجگذاری 'عیسی بن سلمان آل خلیفه' امیر سابق خود را به عنوان روز ملی بحرین به رسمیت می شناسد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها