همشهری آنلاین- محمد رسولی: آی‌بی‌ام اعلام کرد یک مناقصه بزرگ کامپیوتری را در هند برده است.

طبق این قرارداد، این شرکت مدیریت زیر ساختار تکنولوژی اطلاعات شرکت هندی آیدیا سلولار (Idea Cellular)، را برای ده سال بر عهده خواهد داشت.

شرکت آیدیا سلولار، پنجمین سرویس‌دهنده بزرگ تلفن همراه در هند است که در حال حاضر 14 میلیون کاربر دارد. طبق این قرارداد که ارزش آن بین 600 الی 800 میلیون دلار اعلام شده است، مدیریت تمام کاربران موجود ‌، کاربران آینده، ارتباط بین‌المللی و سیستم پشتیبان برای همه سرویس‌ها بر عهده شرکت آمریکایی آی بی ام خواهد بود.

علاوه بر سرویس فوق، آی‌بی‌ام قرار است تکنولوژی ارسال و محاسبه صورتحساب، کارت اعتباری، مدیریت امنیت و ارتباطات و همچنین محافظت خودکار برای کاربران را نیز در اختیار شرکت هندی قرار دهد.

شرکت آی‌بی‌ام، در برنامه جهانی خود اعلام کرده بود که قصد دارد تا پایان سال 2009 میلادی، 6 میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کند و این قرارداد نیز در راستای این تصمیم کلی مدیران شرکت محسوب می‌شود.

این شرکت همچنین به کمک چند شرکت اروپایی قصد راه‌اندازی مرکز طراحی نرم‌افزار، مرکز خدمات تلفنی مشتریان و مشاغل دیگر در هند را داشته که برخی از آنها نیز راه‌اندازی شده است.

در سال 2004 نیز این شرکت قرارداد مشابهی را با  شرکت هندی Bharti Enterprise  بزرگترین سرویس‌دهنده تلفن همراه در هند، به مبلغ 750 میلیون دلار منعقد کرد که آن قرارداد نیز ده ساله است.

آی‌بی‌ام، بزرگترین شرکت سرویس‌دهنده کامپیوتری در جهان، در حال حاضر  دارای 53000 پرسنل در هند است. کل سرمایه‌گذاری شرکت آی‌بی‌ام در هند معادل یک درصد سرمایه‌گذاری جهانی این شرکت است.

هند وضعیت مشابهی با چین در ده سال گذشته دارد. نیروی کار بسیار زیاد و ارزان، منابع بسیار، متخصصان فراوان و ... در این کشور محیطی مشابه چین به‌وجود آورده و بسیاری بر این گمانند که این کشور همانند چین در چند سال آینده به یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان تبدیل خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از شرکتهای  بزرگ جهان، سرمایه‌گذاری خود را در این کشور آغاز کرده‌اند.

Rasouli@Hamshahri.org