به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آخرین آماری که این سازمان از تعداد بیسوادان گروه سنی 10تا 49ساله داشت دومیلیون و 700هزار نفر بود ولی پس از اعلام نتایج سرشماری سال 90تعداد بیسوادان سه میلیون و 860هزار نفر اعلام شده است.علی باقرزاده به ایسنا اعلام کرد: اگر این آمار براساس خوداظهاری افراد بهدرستی ثبت شده باشد که بهنظر میرسد درست است، در مقایسه با سال 85که تعداد بیسوادان کشور چهار میلیون و 150هزار نفر بود در وضعیت مناسبی قرار نداریم، چرا که نتوانستیم بیسوادی را کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: پس از اعلام نتایج آمار سال 85تاکنون، یک میلیون و 900هزار بیسواد تحت پوشش آموزشهای سوادآموزی قرار گرفتهاند، لذا بر همین اساس برآورد سازمان نهضت سوادآموزی این بود که تعداد بیسوادان در حال حاضر حدود دومیلیون و 700هزار نفر باشد.رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مردادماه سال 90اعلام کرد: دومیلیون و 700هزار نفر بیسواد در کشور وجود دارد و باید تا پایان سال 94بیسوادی از کشور بهطور کل ریشه کن شود.
وی با اشاره به تغییر برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای ریشهکنکردن بیسوادی گفت: برای استفاده از ظرفیتهای آموزش و پرورش، متناسبکردن موضوع سوادآموزی با نیازهای بزرگسالان و تغییر برنامههای درسی، ساختار مطلوبی در سیستم سوادآموزی کشور بهوجود آمده است.باقرزاده با بیان اینکه محتوای ارائه آموزش به سوادآموزان متناسب با فرهنگ بومی هر استان و منطقه برنامهریزی شده اظهار کرد: آموزش به روش بومی و محلی روند کار را با سرعت بیشتری جلو برده و علاقه را در بین سوادآموزان بیشتر میکند.
وی با بیان اینکه در ساختار جدید و با ادغام نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش این مجموعه به شکل مدیریت در شهرستانها و معاونت آموزش و پرورش در استانها به فعالیت خود ادامه میدهد تصریح کرد: آنچه تاکنون نظام ما در قالب آموزشهای نهضت سوادآموزی عرضه کرده است دیگر مطلوب و مورد توجه متقاضیان نیست و ما در تمام نقاط کشور آمادگی داریم برگزاری کلاسها را متناسب با نیازمندی هر منطقه ارائه کنیم.
باقرزاده از واگذاری بخشی از وظایف و برنامههای نهضت سوادآموزی به مجموعههای غیردولتی خبر داد و افزود: ما با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی سعی داریم هدف گذاریها و برنامهریزیهای خود را در این حوزه تقویت کنیم.
احتمال افزایش بازماندگان از تحصیل
این در حالی است که با توجه به روند تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس خاص مانند استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و هیأت امنایی به بهانه اعتباربخشی به مدارس دولتی و وضعیت اقتصادی مردم، احتمال افزایش افراد لازمالتعلیم که از تحصیل بازماندهاند وجود دارد.
هر سال با توجه به رویکرد وزیر آموزش و پرورش از تعداد مدارس دولتی عادی که فرزندان اقشار کمدرآمد میتوانند در آنها تحصیل کنند کاسته میشود و در نقطه مقابل بر تعداد مدارس دولتی که افزون بر آزمون ورودی، شهریه نیز دریافت میکنند، افزوده میشود.
این همه در حالی است که براساس نص اصل 30قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور بهطور رایگان گسترش دهد.
البته وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری در تعریف مدارس دولتی اعلام کرد: مدارس دولتی شامل مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی(استعدادهای درخشان 2)، هیأت امنایی و شاهد است و مدارس دولتی عادی فقط در حاشیه شهرها وجود دارد.