گروه بین‌الملل: رسانه‌های سوریه روز گذشته با پخش تصاویری از تسلیحات به‌دست آمده از شورشیان مسلح این کشور از دفع یک حمله گسترده به یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر حلب خبر دادند.

تلویزیون سوریه  با پخش تصاویر تسلیحات به‌دست آمده از شورشیان مسلح شرکت‌کننده در حمله به پایگاه آموزشی رسم العبود ازجمله موشک‌اندازهای آر‌پی‌جی و ماشین‌های مسلح به تیربار اعلام کرد که نظامیان این کشور این حمله گسترده را خنثی کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در درگیری میان دوطرف حداقل ‎۱۰۰‎ نفر کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که حمله به پایگاه هوایی در رسم العبود یکی از حملات شورشیان مسلح به پایگاه‌های هوایی سوریه بوده است. گفته می‌شود با قدرت هوایی ارتش سوریه شورشیان در تلاش هستند تا برای جلوگیری از عملیات هوایی ارتش، نیروی هوایی به‌ویژه بالگردهای نظامی این کشور را هدف قرار دهند. شورشیان اعلام کرده‌اند که جمعه شب به پایگاه هوایی ابوزهور در ادلیب حمله کرده‌اند. تلویزیون العربیه هم به نقل از منابع مخالفان مسلح گفته است که یک پایگاه هوایی در دیرالزور به تصرف آنها درآمده است.

حملات شورشیان مسلح به پایگاه‌های نظامی سوریه در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی خواستار عقب نشینی نظامیان سوری از محل‌های درگیری شده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در واکنش به این درخواست در مقابل حملات شورشیان اعلام کرد که درخواست یکجانبه از دولت سوریه برای توقف خشونت‌ها و عقب نشینی نیروهایش از مناطق درگیری غیرمنطقی و به‌معنای تسلیم است.

لاوروف: شورای امنیت صلاحیت دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد

وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته با دعوت از طرف‌های درگیر در سوریه برای آغاز مذاکرات، تأکید کرد: شورای امنیت صلاحیت حمایت از انقلاب‌ها یا دخالت در امور داخلی کشورها را ندارد. وی گفت: دخالت بیگانگان در امور داخلی سوریه امری غیرقابل‌قبول است چرا که ملت سوریه تنها کسانی هستند که اجازه دارند برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

لاوروف تأکید کرد: اختلافات درباره سوریه کاملاً جدی است چرا که تقریباً همه ما درباره اینکه سوریه باید کشوری آزاد، مستقل و دمکراتیک باشد توافق داریم اما در این میان برخی از شرکای غربی و نمایندگان برخی کشورهای منطقه عملاً خواستار دخالت در امور داخلی سوریه هستند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که جلسه شورای امنیت در روز جمعه با ادامه اختلاف‌ها درباره سوریه با استقبال کم اعضا مواجه شده است. در جلسه شورای امنیت برای بررسی درخواست ترکیه جهت ایجاد منطقه‌ای امن و حائل در خاک سوریه، وزرای خارجه تنها پنج‎ کشور از مجموع ‎۱۵‎ عضو این شورا شرکت کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، در این جلسه تنها وزیران خارجه فرانسه، انگلیس، کلمبیا، مراکش و توگو شرکت داشتند. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خواستار «اقدام بی‌درنگ» شورای امنیت درباره سوریه شد. احمد داوود اوغلو با اعلام اینکه ‎۸۰‎ هزار آواره سوری وارد خاک ترکیه شده‌اند اعلام کرد که کشورش با رسیدن این رقم به ‎۱۰۰‎ هزار نفر دیگر توانایی میزبانی از آوارگان را ندارد.

منبع: همشهری آنلاین