همشهری آنلاین: رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: رویکرد آثار هنری و مجسمه های مورد استفاده در فضای شهری باید رسیدن به تهرانی ایرانی اسلامی باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی طلایی در مراسم افتتاحیه چهارمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی که صبح روز دوشنبه در باغ موزه قصر برگزار شد با بیان این مطلب در خصوص تصمیم سازمان زیباسازی برای ساخت مجسمه معراج یا نبوت در پاسخ به اهانت صورت گرفته به پیامبر اکرم (ص) افزود: توجه هنرمندان در پاسخ به اهانت به پیامبر اکرم (ص) که اهانت به همه انبیاء الهی و مکاتب بشری است اقدام زیبا و ستودنی است.

وی ادامه داد: اگر در همین سمپوزیوم از شخصیت‌های انقلاب که به شهادت رسیده‌اند همچون آیت ا.. طالقانی یا از جمله زندانیانی که جان خود را در همین زندان قصر تقدیم کرده‌اند مجسمه‌ای به اجر درآید می‌تواند کارتان را کامل‌تر کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بعد مفهومی آثار حجمی گفت: این بعد از آثار به هویت تاریخ و فرهنگ و اقتصاد و سیاست جامعه درابعاد گوناگون زندگی ما در طول تاریخ می‌تواند بپردازد و من شهروند وقتی این آثار را می‌بینم باید هویت و پیشینه و تاریخ و افتخارات کشورم تداعی شود.

طلایی به حضور بانوان ایرانی در عرصه مجسمه سازی و سمپوزیوم‌ها و بینال‌ها اشاره کرد و افزود: انسان احساس غرور می‌کند که بانوی ایرانی فرز به دست آثار هنری را خلق می‌کند و این یکی از گام‌های مهم تاریخ کشور و انقلاب است.

وی اظهار کرد: شهر، مساله بعدی در آثار هنری است. شهر بازتولید ابعاد گوناگون و فرهنگی در جامعه است. شهر فقط آهن و سیمان نیست بلکه موجود زنده‌ای است که باانسان حرف می‌زند و آثار هنری است که این حیات را به گونه‌ای خلق می‌کند که این زنده بودن را وجه غالب ابعاد کالبدی شهر کند.

طلایی تصریح کرد: رویکرد جامعه‌شناسان شهری و طراحان برای ایجاد تفاهم تاریخی و هویتی بین اقشار جامعه این است که این ارتباط را بین شهروند و شهر با هدف انسجام و همبستگی اجتماعی ایجادکنند، که باید از ظرفیت هنر در این راه استفاده شود.

طلایی در ادامه ضمن سپاس از اقدامات مدیریت شهری تصریح کرد: یک اثر فاخر هنری به تنهایی نمی تواند در یک معبر نشانه‌های خود را بروز دهد. مجسمه باید متناسب با فضای شهری ساخته شده و مکث لازم برای ارتباط میان اثر و مخاطب ایجاد شود. به عنوان مثال در مورد اثر هنری زیبای میدان حر که همه دور آن در حرکت و گردش هستند آن مکث لازم اتفاق نمی‌افتد و لازم است مدیریت شهری در این موارد مکثی کرده و بررسی کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: زمانیکه ارتباط لازم میان اثر هنری و شهروندان ایجاد شود، اهداف مورد نظر محقق شده و رابطه معنا داری میان مدیریت شهری، شهروند و هنرمند برقرار می‌شود.

وی بوستان جوانمردان را نمونه خوبی در نصب آثار حجمی نام برد و اظهار کرد: اگر امکان انتقال و به نمایش گذاشتن آثار حجمی به دیگر شهر‌ها نیز فراهم شود اقدام بسیار خوبی است همانند نمایشگاه کتاب که بصورت سیار نیز فعالیت می‌کند.

طلایی همچنین سازگاری بین مفاهیم سنتی و مدرن در آثار هنری را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هنر مجسمه سازی و دیگر آثار هنری باید به عنوان دیده‌بان فرهنگی تهران نقش آفرینی کرده و رویکردشان رسیدن به تهران ایرانی _ اسلامی باشد.

منبع: همشهری آنلاین