همشهری آنلاین: دولت افغانستان اعلام کرده تعداد تلفات ناشی از جاری شدن سیلاب در بخش های مختلف این کشور به هشتاد و سه نفر افزایش یافته در حالی که حدود ده نفر دیگر نیز هنوز ناپدید هستند.

به گزارش بی بی سی از کابل،عبدالتمین ادراک، رییس کمیته مبارزه با حوادث اضطراری در افغانستان گفت که این سیل در سیزده ولایت افغانستان جاری شده و هزاران نفر را از خانه هایشان بی جا کرده است.

به گفته آقای ادراک، بیشترین تلفات این حوادث در ولایات هرات، دایکندی و کنر بوده؛ در حالی که دست کم دو مورد از تلفات انسانی هم در کابل و ولایت همجوار پروان ثبت شده است.

مقامات افغان می گویند تنها در کابل، هشت هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند و در ولایت پروان، در شمال کابل نیز حدود سه صد خانواده از منازل خود بی جا شده اند.

از حدود یک هفته گذشته افغانستان با باران های سنیگن از جمله در کابل، پایتخت روبرو بوده است.

پس از چندین سال پی هم خشکسالی، این نخستین بار است که افغانستان شاهد بارش بارانهای سنگین و فراگیر بوده است.

این حوادث در کنار تلفات انسانی، خسارات سنگینی را نیز به افغانها وارد کرد.

مقامات افغان می گویند مجموع این حوادث بیشتر از سی میلیون دلار آمریکایی خسارت وارد کرده است و بیم آن می رود که این رقم با گذشت زمان بیشتر شود.

براساس اطلاعاتی که از سوی دولت افغانستان انتشار یافته، بارانها عمدتا در ولایات کابل، بدخشان، غور، لغمان، پروان، هرات، کنر و دایکندی شدت بیشتری داشته است.

جمعا ۹۸۰ خانه در شهر کابل ویران شده، نزدیک به بیست هزار جریب زمین زراعتی در چندین ولایت افغانستان تخریب شده، هشت هزار نفر در کابل و حدود سه صد خانواده در ولایت پروان از خانه های خود بی جا شده اند

مسئولان کمیته مبارزه با حوادث اضطراری می گویند، هجده هلی کوپتر نیروهای ایساف، در ولایات پروان و لغمان به مردم کمک کرده اند تا از مناطق آسیب دیده از سیلاب ها بیرون شوند در غیر آن به گفته مسئولان این کمیته، تعداد تلفات ناشی از این سیلابها، خیلی بیشتر می بود.

رییس این کمیته روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که صدها خانواده در ولایت پروان، حدود بیست و چهار ساعت در محاصره سیلاب مانده بودند که سرانجام به کمک هلی کوپترهای آیساف نجات داده شده اند.

آقای ادراک گفت: "جمعا ۹۸۰ خانه در شهر کابل ویران شده، نزدیک به بیست هزار جریب زمین زراعتی در چندین ولایت افغانستان تخریب شده و هزاران نفر دیگر از خانه های خود بی جا شده اند."

به گفته آقای ادراک، تعداد مجموعی افرادی که از حوادث طبیعی اخیر در افغانستان آسیب دیده اند، به ده هزار نفر می رسد.

او همچنین گفت که در اثر ویران شده بخش های زیادی از راه های مواصلاتی، هم اکنون رابطه کابل با ولایات شمالی، جنوبی و مرکزی افغانستان قطع شده است.

براساس اظهارات مقامات افغان، هم اکنون چندین هلی کوپتر در مأموریت امدادرسانی به آسیب دیدگان سیلابها در نقاط مختلف افغانستان اشتغال دارند و تلاش برای بازسازی راه های تخریب شده میان ولایات نیز آغاز شده است.