گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار دیروز گزارش داد که ارزش کل بورس‌های دنیا با هفت درصد افزایش از مرز 50هزار میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش همشهری، با عبور از بحران مالی سال 2008ارزش بازارهای مالی منطقه آمریکا روزبه‌روز افزایش می‌یابد، این در حالی است که بروز بحران مالی در منطقه اروپا روند رو به رشد قیمت سهام شرکت‌های ناحیه یورو را کند کرده است. فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار روز گذشته گزارش جدیدی منتشر و در آن آخرین ارقام مربوط به ارزش بورس‌های دنیا و میزان رشد شاخص‌های آنها را ارائه کرد.

براساس این گزارش ارزش کل بورس‌های دنیا در پایان‌ماه آگوست با7.1 درصد رشد نسبت به دسامبر سال گذشته به50.7 هزار میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که بیشترین میزان رشد مربوط به بورس‌های آمریکایی است که دراین مدت به‌طور میانگین 11.5 درصد به ارزش بازار‌های مالی‌شان افزوده شده و قیمت سهام شرکت‌های این منطقه رشد کرده است.

پس از بورس‌های آمریکایی، بورس‌های کشور‌های آسیای جنوب شرقی با بیشترین میزان رشد روبه‌رو بوده و به‌طور میانگین 4.1درصد بر ارزش کل بازار‌های مالی این منطقه افزوده شده است، اما در مقابل بورس‌های خاورمیانه، آفریقا و اروپا در طول این مدت با رشد کمتری روبه‌رو بوده‌اند و فقط 3.7درصد بر ارزش بازار سرمایه‌شان افزوده شده است. ارزش کل بورس‌های این منطقه حتی در مقایسه با آگوست سال گذشته میلادی 5.7 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که ارزش کل بورس‌های قاره آمریکا در مقایسه با آگوست 2011هم هفت درصد رشد کرده است. در حال حاضر ارزش کل بورس‌های منطقه آمریکا با این میزان رشد به 22هزار میلیارد دلار و ارزش کل بورس‌های آسیای جنوب شرقی هم به15.3هزار میلیارد دلار رسیده است. فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین با محاسبه رشد3.7درصدی ارزش کل بورس‌های خاورمیانه، آفریقا و اروپا ارزش کل این بورس‌ها را 13.4هزار میلیارد دلار برآورد کرده است.

سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا در‌ماه گذشته میلادی3.6 هزار میلیارد دلار سهام در بورس‌های قاره‌های مختلف دادوستد کرده‌اند که این میزان نسبت به‌ماه جولای4.5درصد کاهش نشان می‌دهد. نام بورس تهران هم تا اکتبر سال گذشته میلادی(2011) در فهرست اعضای فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار درج شده بود، اما از آن زمان تاکنون به‌مدت یک سال است که بورس اوراق بهادار تهران از این فدراسیون اخراج شده است.

منبع: همشهری آنلاین