گروه ادب و هنر: در حالی که در تعطیلات طولانی عید نوروز، همه چیز به حالت اغما فرو می‌رود، سینما تنها مقوله‌ای است که در تمام عرصه فرهنگ و هنر، با اتکا به برنامه‌ریزی‌های اکران نوروزی، در این ایام نیز راه خود را کج‌دار و مریز طی می‌کند.

امسال 4 فیلم «شب به خیر فرمانده»، «مهمان»، «اخراجی‌ها» و «خون‌بازی» در برنامه اکران نوروزی، مجموعا بیش از یک میلیارد تومان فروخته‌اند که ظاهرا دوسوم از این رقم به اخراجی‌ها، فیلم اول مسعود ده‌نمکی اختصاص دارد. اخراجی‌ها، آن طور که پخش‌کننده فیلم به ایسنا گفته است، تا 11 فروردین بیش از 730 میلیون تومان در تهران فروخته است.

این رقم با توجه به علاقه اندک مردم به سینما در ایام تعطیل که در چند سال گذشته با نمایش فیلمهای پرمخاطب از تلویزیون، شدت نیز گرفته است، چندان معقول به نظر نمی‌رسد و برای دستیابی به آمار واقعی‌تر لازم است تا اعلام خانه سینما و فارابی منتظر بمانیم.

پس از اخراجی‌ها، مهمان که از اوایل اسفند اکران شده است با فروش 200 میلیون تومانی، در پله دوم جدول فروش ایستاده است. فروش خون‌بازی و شب بخیر فرمانده نیز هنوز به 100 میلیون تومان نرسیده است.

این ارقام اگر چه در مجموع فروش سینمای ایران را از مرز یک میلیارد تومان می‌گذراند، اما در مقایسه با سال گذشته، آن طور که فارس گزارش کرده است، یک عقبگرد است.

سال گذشته «چهارشنبه‌سوری»، «زیر درخت هلو» و «هوو» به ترتیب 410، 453 و 340 میلیون تومان فروش داشته‌اند و در مجموع، هم جدول فروش یکنواخت‌تری به دست آمد و هم مجموع فروش بالاتر بود.

یک خبر غیرمنتظره نیز منتشر شد. آن طور که سایت خبری «انتخاب» نوشته است، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با ارسال نامه‌ای از مسعود ده‌نمکی عذرخواهی کرده است.

انتخاب نوشته است:‌ «طبق این نامه، دبیرخانه این جشنواره ضمن عذرخواهی بابت سهل‌انگاری‌های هیات داوران در بررسی فیلم اخراجی‌ها، اتفاقات پیش‌آمده را سهوی عنوان کرده و اظهار امیدواری کرده است تا تهیه‌کننده، کارگردان و دیگر هنرمندان دخیل در این فیلم، این اشتباهات را عمدی قلمداد نکنند.» شایان ذکر است هیچ سایت‌دیگری خبر مذکور را مخابره نکرده است.

سینما در تلویزیون

اما روی دیگر پخش فیلم‌های ایرانی، حضور این فیلمها در تلویزیون است. هر سال، پنج شبکه تلویزیون ایران، با پرداخت حق نمایش تلویزیونی برخی فیلمهای اکران شده، تعدادی از محصولات سینمای ایران را نیز در جدول پخش خود می‌گذارند.

امسال 14 فیلم ایرانی از مجموع 90 فیلم پخش‌شده از تلویزیون، ایرانی بودند که برخی از آنها به تازگی اکران شده و از این نظر، برای مخاطب، جذاب‌تر محسوب می‌شوند. «قتل آنلاین»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «به نام پدر» و «وقتی همه خواب بودند» از جمله این فیلمها هستند.

علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران درباره حضور سینمای ایران در تلویزیون به ایسنا گفته است: «شیوه‌ای که امسال تلویزیون نسبت به پخش فیلمهای سینمایی در پیش گرفت، یک شیوه کاملا طبیعی و رفتار کاملا دوستانه نسبت به سینمای ایران بود.»

رئیسیان مهم‌ترین درآمد سینماهای ایران را پس از اکران، حق پخش تلویزیونی دانسته و می‌گوید: «موانع کوچکی بر سر راه است که معتقدم طی یک ملاقات جدی بین صنوف اصلی خانه سینما با مسئولان مربوطه در صدا و سیما، حتی حقوق تلویزیونی فیلمها را می‌توانیم به تلویزیون پیش فروش کنیم.»

به اعتقاد رئیسیان امسال شبکه‌های 4 و 2 بیش از شبکه‌های دیگر، سینمای متفاوت ایران را نشان داده‌اند و شبکه‌های 1 و 3 نیز می‌توانند از سینمای حرفه‌ای و هنری ایران حمایت کنند.