همشهری آنلاین: رییس جمهور اوکراین با انحلال پارلمان این کشور فرمان برگزاری انتخابات زود هنگام صادر کرد.

به گزارش بی بی سی، فرمان برگزاری انتخابات زودتر در پی آغاز دور جدیدی از مناقشات سیاسی میان ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری غرب گرای اوکراین و ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر طرفدار سیاست‌های روسیه صادر می‌شود.

برگزاری انتخابات تازه که برای روز 27 ماه مه برنامه ریزی شده، در پی هفت ساعت گفتگوهای نافرجام میان یوشچنکو و رهبران پارلمان اعلام شد.


یوشچنکو یانوکوویچ نخست وزیر اوکراین را متهم کرده است که قصد دارد با تطمیع قانونگذاران طرفدار غرب در پارلمان به طور غیر قانونی خود را در راس هیات حاکمه اوکراین قرار دهد و از این طریق قدرت را غصب کند.

در مقابل ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر اوکراین نیز گفت آقای یوشچنکو نباید این فرمان را صادر می کرد. او افزود: ویکتور یوشچنکو باید پشت میز مذاکره بنشیند. یانوکوویچ درباره انحلال پارلمان گفت: این مساله باعث می شود اوضاع به طور چشمگیری وخیم تر شود.

 قانونگذاران مجلس اوکراین نیز این فرمان را گامی به سوی کودتا توصیف کردند و متعهد شدند به کار خود ادامه دهند. نمایندگان مجلس اوکراین همچنین از قطعنامه ای پشتیبانی کردند که می گوید مجلس قانونگذاری به کار خود ادامه خواهد داد و از تامین بودجه لازم برای برگزاری انتخابات خودداری خواهد کرد.

هواداران ویکتور یانوکوویچ نیز اعلام کردند از تصمیم رئیس جمهور مبنی بر شرکت در انتخابات زود هنگام سر باز خواهند زد. آن‌ها در پارک‌های اطراف پارلمان تجمع کرده‌اند.

در طول روزهای شنبه و یکشنبه ده‌ها هزار نفر از طرفداران دو طرف( ویکتور یوشچنکو و ویکتور یانوکوویچ) در گردهمایی هایی در خیابان های "کیف"- پایتخت اوکراین- شرکت کردند.

طبق قانون اساسی اوکراین تنها گروه‌ها و دسته‌ها می‌توانند جهت سیاسی خود را تغییر دهند و خود را در جایگاه جدید سیاسی و متمایل به سیاستمداران برجسته قرار دهند و نه اشخاص که قانون اساسی اوکراین اشخاص را از تغییر جهت سیاسی منع کرده است.

بر همین اساس ادعا شده است که در یک ماه 11اخیرنفر از قانون گذاران غرب گرا که در ائتلاف سیاسی ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری اوکراین عضویت داشته‌اند ، تغییر جهت سیاسی داده‌اند (در واقع به ائتلاف رقیب یعنی نخست وزیر ویکتور یانوکوویچ پیوسته‌اند). 

اگر ویکتور یانوکوویچ (نخست وزیر کنونی) بتواند 300 کرسی از پارلمان 450 نفره اوکراین را به خود اختصاص دهد، آنگاه می‌تواند با استناد به کسب اکثریت در پارلمان اوکراین وتو‌های مقام ریاست جمهوری را رد کند و اقداماتی را جهت تغییر قانون اساسی انجام دهد.

سابقه بحران سیاسی اوکراین
ویکتوریوشچنکو در ژانویه 2005 در پی طغیان موسوم به "انقلاب نارنجی" که نتیجه انتخابات را به نفع وی تغییر داد رئیس جمهور شد.

نتیجه انتخابات ابتدا به نفع ویکتور یانوکوویچ، نخست وزیر سابق، اعلام شده بود اما در پی تظاهرات مخالفان، کمیسیون انتخاباتی رای به ناسالم بودن انتخابات و تکرار دور دوم آن داد

در نتیجه این ویکتور یوشچنکو در انتخابات پیروز شد وبه کاخ ریاست جمهوری اوکراین راه یافت.

با این حال یوشچنکو بعدا مجبور شد رقیب خود را به عنوان نخست وزیر بپذیرد زیرا متحدان او از کسب اکثریت پارلمانی در انتخابات مارس 2006 بازماندند.