گروه شهری: در هفته جاری اخباری درباره انتصاب شهردار برای شهرری منتشر شده است.

جدایی ری از تهران فارغ از محتوای آن به هر ترتیب به نفع مردم ساکن این منقطه نیست؛ ساکنانی که خواهان آرامش و ثبات مدیریت شهری در منطقه زندگی خود هستند. در این‌باره پس از بالا گرفتن حرف و حدیث‌ها پیرامون جداکردن ری از تهران، حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران به موضوع بی‌عرضگی مسئولان استانداری اشاره کرد و این معضل را دلیل عدم‌پیشرفت شهرری دانست.

وی تصریح کرد: فرمانداری شهر ری هنوز نمی‌تواند به صنایع این منطقه و به مسائل روزمره خود رسیدگی کند. حتی برای انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل هستند، در کار سیاسی‌شان موفق نبوده‌اند و چون مدیریت شهری در این منطقه موفق بوده،‌ می‌‌خواهند در مدیریت شهری هم اخلال ایجاد کنند.

بیادی افزود:‌ کسانی که ادعا می‌کنند می‌توانند شهرری را به‌طور مستقل اداره کنند، اگر موفق بودند اسلامشهر را تقویت می‌کردند تا مجبور نباشند هر روز یک شهردار عوض کنند. بیادی اظهار داشت: دلیل عدم‌موفقیت اسلامشهر، چهاردانگه و شهرقدس، دخالت‌های استانداری در سیاست و همچنین در مسائل فرهنگی- اجتماعی این شهرهاست. تنها جایی که تاکنون استانداری نتوانسته در آن رسوخ کند، شهرداری تهران است که قصد دارند با جدایی ری، در این حوزه نیز دخالت کنند.

وی توضیح داد: کشاورزی، اشتغال و صنعت در شهر ری با نقص‌های جدی روبه‌روست. استانداری تهران و فرمانداری شهر ری نمی‌توانند این حوزه‌ها را مدیریت کنند. حتی پول ندارند بودجه فرمانداری را بدهند. به همین دلیل می‌خواهند درآمدهای شهرداری را برای مقاصد خودشان صرف کنند.

مجلس برای مخالفت با جدایی وارد می‌شود

خانه ملت نیز که در‌ماه اخیر ورود جدی به موضوع جدایی ری از تهران داشته، برای تداوم پیوستگی ری به تهران تکاپویی جدی را آغاز کرده است. مهرداد لاهوتی عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در این‌باره از بحث و بررسی موضوع جدایی ری از تهران در جلسه آخر هفته این فراکسیون خبرداد.

لاهوتی با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس برای جلوگیری از جداسازی ری از تهران، گفت: جلسه هفته پیش فراکسیون مدیریت شهری که قرار بود به این موضوع اختصاص پیدا کند، برگزار نشد و به همین دلیل این موضوع در جلسه پنجشنبه و جمعه این هفته فراکسیون بحث و بررسی می‌شود. وی افزود: طرح دوفوریتی نمایندگان به‌منظور مانع شدن از جداسازی ری از تهران باردیگر در این دو جلسه فراکسیون بررسی و برای ارائه این طرح در صحن علنی مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس این طرح هرگونه تغییر، انتزاع، تبدیل و اقدام در محدوده و حریم شهر تهران، باید به‌صورت پیشنهاد توسط هیأت دولت به مجلس ارائه شود تا تصمیم‌گیری درباره این موارد در خانه ملت انجام گیرد. وی اظهارداشت: این طرح که به امضای بیش از 50نفر از نمایندگان رسیده است، با توجه به حساسیت‌هایی که در تهران به‌عنوان پایتخت وجود دارد، تنظیم شده و تنها شامل این شهر می‌شود.

لاهوتی تصریح کرد: باوجود اختیار دولت برای انجام اینگونه تقسیمات کشوری ما این اقدام را برای جداسازی ری از تهران به‌دلیل نداشتن پشتوانه کارشناسی و عملی صحیح و به صلاح مردم نمی‌دانیم.همچنین به گفته حسین طلا دبیر مجمع نمایندگان تهران، دیروز جلسه‌ای برای بررسی جدایی ری از تهران با حضور پنج نفر از نمایندگان مجمع، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مرتضی تمدن، استاندار و نمایندگانی از شهرداری برگزار شد. در این جلسه نحوه خدمات‌رسانی به مردم شهرری و درآمدهای این شهرستان بررسی و مقرر ‌شد شهردار شهرری برای بررسی‌های بیشتر با تأخیر انتخاب شود. طبق تصمیم اعضای جلسه، استانداری تهران باید مدارک و مستندات حقوقی که درصورت استقلال، شهرری می‌تواند درآمد خود را تأمین کند ارائه دهد تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

تزریق بودجه ۲۵۰میلیارد تومانی به ری

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد درآمد شهرری در سال90، 35میلیارد تومان بوده، این در حالی است که هزینه‌های صرف شده 250میلیارد تومان بوده است.صباح‌الدین متقی مدیرکل حریم شهر تهران نیز با بیان این مطلب درباره جداسازی ری از تهران گفت: متأسفانه این طرح بیشتر با رویکرد سیاسی نه اقتصادی و اجتماعی مطرح شده است. وی با بیان اینکه شهرهایی که از تهران جدا شده‌اند در دوران نقاهت به‌سرمی‌برند، گفت:

به‌عنوان مثال شهر قدس و اسلامشهر در شرایط فعلی وضعیت مناسبی ندارند و قالب نمایندگان اعلام کردند که این توانایی وجود دارد که آنها دوباره به تهران بپیوندند. اما مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران جنبه دیگری از مشکلات بر راه جدایی ری از تهران را عنوان کرد. مالکیت بهشت زهرا و آرادکوه که در محدوده مورد نظر دولت برای ری قرار دارند، درصورت جدایی ری، باعث اختلاف‌ خواهند شد چراکه مالکیت مجتمع آرادکوه کهریزک و سازمان بهشت زهرا متعلق به شهرداری تهران است و جدایی ری از تهران موجب نفی این مالکیت نمی‌شود.

منبع: همشهری آنلاین