گروه بین‌الملل: کابوس تبدیل شدن ناآرامی‌های سوریه به یک جنگ منطقه‌ای، اکنون با تنش میان دو همسایه قدیمی در حال تبدیل شدن به واقعیت است و باعث نگرانی جامعه جهانی شده درحالی‌که دولت ترکیه مدت‌ها با همراهی کشورهای غربی برای دخالت نظامی در سوریه بی‌تابی‌ می‌کرد حالا شعارهای «ضد‌جنگ» در این کشور بیشتر از هر صدای دیگری به گوش می‌رسد.

پس از آنکه پنج‎ غیرنظامی ترکیه در شهر مرزی آقچا قلعه بر اثر انفجار خمپاره‌هایی که گفته می‌شود از خاک سوریه شلیک شده کشته شدند، ارتش ترکیه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با گلوله‌های توپخانه اهدافی در سوریه را هدف قرار داد تا حالا همه نگران نمودار شدن ابرهای سیاه جنگ در آسمان منطقه باشند. ارتش ترکیه حضور نظامی خود در منطقه مرزی با سوریه را تقویت کرده و خودروهای زرهی در منطقه نزدیک آقچا قلعه مستقر شده‌اند.

با زمزمه جنگ اما ده‌ها هزار نفر از مردم ترکیه در اعتراض به این مسئله در شهرهای مختلف این کشور اقدام به برگزاری تظاهرات کردند تا اعلام کنند نمی‌خواهند پس از صدور مجوز جنگ توسط پارلمان ترکیه شاهد یک درگیری نظامی در منطقه باشند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در استانبول بیش از ‎پنج هزار نفر در تظاهرات ضد‌جنگ شرکت داشتند که در آن مردم شعارهای «ما جنگ نمی‌خواهیم» و «ما سربازان امپریالیست‌ها نخواهیم بود» سر دادند؛ شعارهایی که در تظاهرات مردمی در شهرهای آنکارا، ازمیر، مرسین و اسکی هم شنیده شد.

همچنین در انتقاد از اقدام‌های اردوغان معترضان پلاکادرهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «حزب عدالت و توسعه جنگ می‌خواهد اما مردم خواستار صلح هستند». معترضان به جنگ و احزاب مخالف این کشور که در ماه‌های گذشته منتقد سیاست‌های دولت این کشور علیه سوریه بوده‌اند اعتقاد دارند که کشورهای غربی قصد استفاده از این کشور را به‌عنوان ابزاری برای اقدام نظامی در سوریه دارند.

در آنکارا تظاهرات مردمی علیه جنگ با دخالت نیروهای پلیس ضد‌شورش به خشونت کشیده شد. نیروهای پلیس برای جلوگیری از تجمع مردمی در مقابل ساختمان پارلمان این کشور از شلیک گاز اشک آور و اسپری فلفل استفاده کردند. نظرسنجی روزنامه حریت در ترکیه نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور (‎۶۰‎ درصد) مخالف درگیری نظامی کشورشان با سوریه و افزایش تنش‌ها میان دو طرف هستند. مقام‌های کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا هم خواستار خویشتن‌داری دو طرف برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها شده‌اند.

دو روز حمله با خمپاره

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ترکیه در حملاتی که تا بامداد روز پنجشنبه ادامه داشت طی ‎۱۲‎ساعت حملات خمپاره‌ای خود را به اهدافی که چندین کیلومتر در داخل خاک سوریه قرار داشتند انجام داده است. شورشیان سوری گفته‌اند که هدف خمپاره‌های ترکیه پایگاه نظامی سوریه در تل ابیض بوده است. دولت سوریه تلاش می‌کند با در دست گرفتن دوباره گذرگاه مرزی تل ابیض، راه‌های ارسال تدارکات به مخالفان را مسدود کند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پس از صدور مجوز پارلمان این کشور اعلام کرد که کشورش به‌دنبال جنگ نیست اما عزم کشورش در این رابطه نباید محک بخورد. وی تأکید کرد که مجوز پارلمان فقط اهداف بازدارندگی دارد. اردوغان همچنین روز گذشته در استانبول در سخنانی اعلام کرد: ترکیه اگر صلح می‌خواهد باید برای جنگ آماده باشد.

پارلمان ترکیه به‌دنبال کشته شدن پنج‎ نفر در شهر مرزی این کشور مجوز اقدام نظامی در داخل خاک سوریه را داد. با تأیید پارلمان، دولت ترکیه این امکان را می‌یابد تا برای یک سال از نیروهای نظامی خود در عملیات مرزی و در هنگام ضرورت استفاده کند. این مجوز منحصر به سوریه نشده است.

بیانیه شورای امنیت

روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای حمله خمپاره‌ای سوریه را محکوم و اعلام کرد که این حمله تبعات خطرناک درگیری‌ها در سوریه بر «ثبات و صلح منطقه» را نشان می‌دهد. این در حالی است که پیش از این بارها از سوی بسیاری از کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی هشدار داده شده بود که ریختن هیزم بر آتش ناآرامی‌های سوریه می‌تواند شعله‌های آن را به تمام منطقه بکشاند.

گفته می‌شود روسیه مانع از استفاده عبارت «یک تهدید برای صلح و ثبات بین‌المللی» در پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت شده است؛ عبارتی که به عقیده کارشناسان می‌توانست به‌عنوان توجیه برای دخالت بیشتر شورای امنیت در این مسئله استفاده شود. در بیانیه نهایی شورای امنیت از سوریه خواسته شده است تا به حق حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگانش احترام بگذارد.

بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در واکنش به حوادث اخیر اعلام کرده که دولت این کشور در حال تحقیق درباره عامل این حمله خمپاره‌ای است. درحالی‌که دولت ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که سوریه به‌صورت رسمی در این رابطه از آنکارا عذرخواهی کرده است، بشار الجعفری با رد این موضوع تأکید کرده دولت سوریه تا زمانی که مسئول این اقدام مشخص نشود در این رابطه عذرخواهی نمی‌کند. وی همچنین از دولت ترکیه خواست تا به این کشور برای مقابله با «تروریست‌ها» در نواحی مرزی کمک کند.

راهکار بحران سوریه سیاسی است

با گسترش بحران سوریه، رمضان عبدالله شلح، رهبر جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که تنها راهکار مثبت در سوریه راهکاری سیاسی است که به خونریزی‌ها پایان دهد، خواسته‌های ملت سوریه را برآورده سازد و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها میان نظامیان سوریه و شورشیان روز گذشته هم بار دیگر در حلب و حمص شدت گرفته است.

شورشیان سوریه روز گذشته اعلام کردند که یک پایگاه دفاع هوایی را در خارج دمشق به تصرف خود درآورده‌اند؛ ادعایی که با انتشار ویدئویی در اینترنت صورت گرفته و هنوز منابع مستقل آن را تأیید نکرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در‌ماه نوامبر برای رایزنی درباره سوریه به مصر و عربستان سفر کند.

منبع: همشهری آنلاین