همشهری آنلاین: سائوری یوشیدا از ژاپن با غلبه بر رقیب آمریکایی‌اش موفق شد سیزدهمین مدال طلای جهانی و المپیک خود در کشتی آزاد را کسب کند و رکورد ۱۲ طلا و یک نقره الکساندر کارلین، فرنگی‌کار فوق سنگین اهل روسیه را فرو بریزد.

کارلین ۹ طلای جهان با سه طلا و یک نقره المپیک را در کارنامه دارد اما خانم یوشیدا ۱۰ طلای جهان و سه طلای المپیک را به گردن آویخته است.

یوشیدا که کمتر از دو ماه قبل روی سکوی نخست المپیک لندن ایستاده بود، این بار در مسابقات جهانی کانادا و با پیروزی ضربه فنی مقابل هلن مارولیس از آمریکا حد نصاب جدید را ترقی داد.

فدراسیون جهانی کشتی با انتشار گزارش مربوط به رکوردشکنی یوشیدا در صفحه اول خود، حد نصاب جدید او و شکسته شدن رکورد الکساندر کارلین را تایید کرد.

یوشیدا چگونه افسانه‌ساز شد؟

سائوری یوشیدا اولین طلای جهانی‌اش در رده سنی بزرگسالان را در سال ۲۰۰۲ در یونان به گردن آویخت. این مدال را سال بعد در نیویورک تکرار کرد. در المپیک آتن با غلبه بر رقیب دیرینه‌اش تونیا وربک کانادایی روی سکوی نخست ایستاد. طلای چهارم را در سال ۲۰۰۵ در بوداپست صید کرد.

طلای جهانی ۲۰۰۶ گوانگ‌ژو، در باکو ۲۰۰۷ نیز با غلبه بر آیدا ترز سوئدی تکرار شد. در المپیک پکن برای دومین بار طلای المپیک را نصیب خود کرد. دو ماه بعد هم در توکیو بدون از دست دادن امتیاز، روی سکوی نخست جهان ایستاد.

یوشیدا سال ۲۰۰۹ در دانمارک توانست نهمین مدال طلای جهانی و المپیک را به گردن بیاویزد و امیدها برای فروریختن رکورد کارلین کبیر را افزایش دهد. او چنان آماده بود که حتی در فینال مقابل سونا احمدلی از آذربایجان به برتری ۹ بر صفر رسید.

گویی هرچه زمان می‌گذشت یوشیدا آماده‌تر می‌شد و دست نیافتنی‌تر. سال ۲۰۱۰ در سن ۲۸ سالگی با اقتدار کامل توانست دهمین طلا را بگیرد. او در مسابقات جهانی مسکو امتیازی از دست نداد و در پنج مسابقه، ۴۵ امتیاز گرفت!

جدال همیشه زیبای یوشیدا مقابل تونیا وربک در فینال مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول هم تکرار شد و بانوی تمام نشدنی ژاپنی‌ها برای یازدهمین بار روی سکوی شماره یک ایستاد. یوشیدا در المپیک لندن هم امتیازی از دست نداد و از قضا باز در فینال بر تونیا وربک کانادایی پیروز شد تا ضمن کسب سومین طلای المپیک، دوازدهمین طلای خود در مجموع رقابت های جهانی و المپیک را دریافت کند.

سرانجام در مسابقات جهانی ۲۰۱۲ به میزبانی کانادا، یوشیدا تاریخ را از نو نوشت و سیزدهمین طلا را هم گرفت تا رکورد ۱۲ طلا و 1 نقره الکساندر کارلین را فرو بریزد. سائوری همچنین مجموعه‌ای از مدال‌های طلای نوجوانان و جوانان جهان، دانشجویان جهان، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را به گردن آویخته و بارها فاتح جام جهانی شده است.

کارلین سرانجام زانو زد

به گزارش دویچه‌وله، پنج سال قبل در جریان رقابت‌های کشتی جام زسکا در مسکو، الکساندر کارلین و بووایسا سایتی‌یف، آزادکار ۷۴ کیلوگرم روسیه به عنوان بهترین‌های قرن کشتی آزاد و فرنگی انتخاب شدند. آن‌ها جایزه‌ای که ۳۰ گرم طلای ناب نیز در آن به کار رفته بود را از رافائل مارتینتی، رئیس فدراسیون جهانی کشتی دریافت کردند.

کارلین طی سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ موفق به کسب سه طلا و یک نقره المپیک، نه طلای جهان و ۱۲ طلای اروپا شد. کارلین تا جمعه شب با ۱۲ طلای جهان و المپیک پرافتخارترین مرد تاریخ کشتی جهان بود. او سال ۲۰۰۰ در سیدنی و آخرین المپیک خود که برای کسب چهارمین مدال طلا در وزن ۱۳۰ کیلوگرم مبارزه می‌کرد، پس از ۱۳ سال شکست ناپذیری در جدالی نزدیک و برابر مغلوب رولان گاردنر آمریکایی شد.

پس از خداحافظی بووایسا سایتی‌یف که آخرین تهدید جدی برای رکورد کارلین بود، تصور می‌شد که رکورد کارلین به افسانه‌ها خواهد پیوست. اما بسیاری نمی‌دانستند که در کشتی زنان، یک ژاپنی آرام آرام خود را به کارلین رسانده و در عین ناباوری هواداران این رشته ورزشی، حد نصاب کارلین را پاک خواهد کرد.

پرافتخارترین کشتی‌گیران ایرانی در جدول مفاخر فیلا عبدالله موحد و حمید سوریان هستند که هر کدام پنج طلای جهانی و یک طلای المپیک را به گردن آویخته‌اند.

منبع: همشهری آنلاین