رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اعلام کرد: مهم‌ترین برنامه بازار سرمایه در نیمه دوم امسال، تأسیس بورس انرژی است.

علی صالح‌آبادی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضا بیشتر شده و شاخص کل بورس سهام در چند هفته اخیر بیش از سه هزار واحد افزایش یافته است. او با بیان اینکه نگرانی‌های بازار سرمایه با شفاف‌سازی‌ عملکرد شرکت‌های بورس برطرف شده است، گفت:

بازار سرمایه کشور پتانسیل‌های ذاتی خوبی دارد که این مزیت ناشی از تنوع صنایع بورس با 40صنعت ایجاد شده است و باعث می‌شود ریسک کلی بورس کاهش یابد. او با مطلوب خواندن عملکرد شش‌ماهه شرکت‌های بورس گفت: در سال گذشته حدود 22هزار میلیارد تومان شرکت‌های بورسی سودآوری داشتند که بیش از پیش‌بینی‌های سال گذشته بود و امسال نیز پیش‌بینی سود شرکت‌ها 23هزار و 100میلیارد تومان است و امیدواریم شرکت‌های بورس بیش از این رقم را پوشش دهند و خوشبختانه وضع خوبی دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از اقدامات خوب اخیر در بازار سرمایه استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی است که به تثبیت روند تحولات مثبت بورس کمک می‌کند. خوشبختانه شرکت‌های بورس در نیمه نخست سال عملکرد خوبی دارند و برخی شرکت‌ها با تعدیل مثبت سود خود روبه‌رو هستند و سازمان بورس هم برنامه‌های خوبی برای افزایش ظرفیت بازار سرمایه، پذیرش شرکت‌ها و بنگاه‌های جدید در بورس و استفاده از ابزارهای جدید اجرا کرده است. صالح‌آبادی مهم‌ترین برنامه نیمسال دوم را تشکیل بورس انرژی اعلام کرد و گفت: زیرساخت‌های این بورس در حال نهایی شدن است و فضای جدیدی برای گسترش بازار سرمایه فراهم خواهد شد. مدیرعامل بورس انرژی هم گفت:

در کمتر از دو‌ماه بسترهای لازم برای انجام معاملات بورس انرژی با محوریت برق در کشور فراهم می‌شود. به گزارش سنا، شاپور محمدی با اشاره به اینکه تمام زیرساخت‌های مقرراتی و نرم‌افزاری بورس انرژی فراهم شده است، افزود: تا دو‌ماه آینده بورس انرژی با معامله برق آغاز خواهد شد. او با تأکید بر اینکه فراورده‌های مختلفی در حوزه برق قابل عرضه در بورس انرژی است، تأکید کرد:

ازجمله این محصولات می‌توان به حق اشتراک، حق انتقال، ظرفیت مازاد نیروگاه‌ها و ابزارهای مالی که در این حوزه تعریف شده‌اند، اشاره کرد. مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه برق فیزیکال (منجر به تحویل) برای شروع در بورس انرژی مورد معامله قرار می‌گیرد، تأکید کرد: در حوزه معاملات مالی برق اقداماتی صورت گرفته است تا با تطبیق موازین شرعی، ابزارهای مالی نیز در بورس انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین