گروه اجتماعی: شرایط کار برای کارگران روزمزد ساختمانی به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

با توجه به اینکه این کارگران در ماه‌ها یا فصل‌هایی از سال بیکار هستند امکان استفاده مدام از پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی را ندارند و همین موضوع سبب شده تا با ایجاد فاصله‌هایی در زمان بیمه‌پردازی دچار مشکلاتی شوند. از سوی دیگر این کارگران تا زمانی که بیمه پرداخت می‌کنند می‌توانند از مزایایی که سازمان تأمین اجتماعی در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند مثلا احیانا اگر افراد خانواده یک کارگر ساختمانی در فصل زمستان دچار بیماری شوند با توجه به اینکه زمستان فصل بیکاری این کارگران است و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هم قرار ندارند استفاده از امکانات درمانی این سازمان برایشان امکان ندارد.

براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی، تا پایان خرداد سال‌جاری، 352هزار و 413کارگر ساختمانی در سراسر کشور تحت ‌پوشش سازمان تأمین ‌اجتماعی قرار گرفته‌اند. سال 1386نخستین بار معاون وقت امور مجلس وزارت پیشین رفاه، جزئیات بیمه کارگران ساختمانی را اعلام کرده و گفته بود که یک لایحه در سال 1384از سوی وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی وقت پیشنهاد شده که به تصویب مجلس رسیده و براساس آن تمامی کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان از بیمه اجتماعی، فوت، بازنشستگی، ازکارافتادگی، حوادث، غرامت و دستمزد برخوردار خواهند شد.

بر این اساس صدور پروانه ساختمانی، منوط شد به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر مترمربع سطح زیربنا معادل چهاردرصد(این درصد بعدها به سه درصد تغییر کرد) حداقل دستمزد ماهانه سال که به‌حساب سازمان تأمین ‌اجتماعی واریز شده باشد. در راستای اجرای این قانون می‌بایست امسال 200هزار کارگر ساختمانی به کسوت بیمه درآیند اما شرایط بیمه بیکاری برای آنها درنظر گرفته نمی‌شود.

منبع: همشهری آنلاین