گروه اجتماعی - مینا شهنی: ارائه خدمات به معلولانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند دچار نوعی بی‌ثباتی شده است و با توجه به شرایط این افراد و میزان نیازشان به این نوع خدمات زندگی گروهی از معلولان دستخوش مشکلات جدیدی شده است.

در ماه‌های اخیر گروهی از معلولان در تماس با روزنامه همشهری اعلام کرده‌اند که سازمان بهزیستی شهریه دانشگاه‌شان را پرداخت نکرده و همین ماجرا سبب بروز مشکلاتی در زمینه ادامه تحصیل این گروه از دانشجویان شده است. مسئولان سازمان بهزیستی هنوز به این پرسش که چرا شهریه‌ها پرداخت نشده‌است؟ پاسخ نداده‌اند. آنها طی ماه‌های گذشته با اعلام اخباری مبنی بر بازنگری در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفته‌اند که با تشکیل کمیته‌های تخصصی جهت بهبود شرایط معلولان این قانون را بازنویسی کرده و به هیأت دولت فرستاده‌اند.

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری روز جهانی ناشنوایان و سالمندان اعلام کرده بود که: در حال حاضر قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به کمک دانشگاهیان، سازمان‌های غیردولتی و کارشناسان بازنگری شده است و به‌زودی به هیأت دولت ارسال خواهد شد. در قانون جدید سهمیه استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی از سه به پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

به‌گفته هاشمی، بازنگری در این قانون با هدف کاهش مشکلات معلولان در زمینه‌های مختلف انجام شده و چنانچه حاصل کار در این بازنویسی مورد تأیید دولت و مجلس قرار گیرد با اجرای قانون جدید بسیاری از مشکلات پیش‌پای معلولان برداشته خواهد شد.
چند روز از انتشار این خبر از سوی رئیس سازمان بهزیستی نگذشته بود که فاطمه آلیا، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس در خواست کرد که دولت لایحه اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان را به مجلس بفرستد.

او معتقد است که‌قانون جامع حمایت از معلولان چنانچه اصلاح شود می‌تواند برای قشر معلول تأثیر‌گذار باشد اما متأسفانه این قانون به‌طور کامل اجرا نمی‌شود. خدمت رسانی به معلولان از وظایف تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها، دولت و مجلس است و همه باید به این قشر احترام بگذارند؛ ضمن اینکه در این قانون به ادامه تحصیل رایگان معلولان اشاره شده است.

این در حالی است که در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 1383در ماده هشت آمده است: معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحد‌های آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند شوند.

یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی مهم‌ترین دلیل بروز این مشکل را در این زمینه عدم‌همکاری سازمان‌های مربوط عنوان کرده است.در گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده به نقل از سخنگویی آورده است: با توجه به عدم‌همکاری سازمان‌های مرتبط و تأکید دانشگاه آزاد بر دریافت هزینه تحصیل از معلولان، سازمان بهزیستی در ‌‌نهایت می‌تواند کمک هزینه‌هایی را برای دانشجویان درنظر بگیرد. این در حالی است که دانشگاه آزاد حتی به درخواست بهزیستی در راستای رایگان کردن هزینه تحصیل معلولان هیچ پاسخی نداده است.

حمدالله خواجه حسینی یکی از نمایندگان انجمن نابینایان و کم‌بینایان «باور» نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری از کافی نبودن این کمک هزینه‌های تحصیلی گلایه کرده و اعتقاد دارد که علاوه بر کمبود کمک هزینه تحصیلی، معلولان از مناسب‌سازی‌ نشدن امکانات دانشگاهی رنج می‌برند. در حال حاضر 15هزار معلول، دانشجو بوده که 13هزار نفر از آنان زیر پوشش بهزیستی هستند.

یکی از معلولان در‌باره مشکل شهریه می‌گوید: با اینکه در قانون قید شده که معلولان باید از حق تحصیل رایگان برخوردار باشند اما سازمان بهزیستی شهریه دانشگاه معلولان را به‌صورت کامل پرداخت نمی‌کند و مددکاران این سازمان در پاسخ به اعتراض آنها می‌گویند که امکان پرداخت شهریه وجود ندارد. میزان پولی که به‌عنوان کمک‌هزینه قرار بود در اختیار دانشجویان معلول قرار گیرد برای مقطع کار‌شناسی ۵۰۰ هزار تومان، مقطع کار‌شناسی ارشد یک میلیون تومان و مقطع دکتری تا دو ونیم میلیون تومان درنظر گرفته شده بود.

بی‌بهره بودن از بیمه تکمیلی درمان هم به یکی از مشکلات معلولان در چند‌ماه اخیر تبدیل شده است. تا پیش از این شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ در پی انعقاد قراردادی با سازمان بهزیستی خدمات بیمه تکمیلی درمان به معلولان ارائه می‌داد اما افشین مقصودی درباره ادامه این همکاری به خبرگزاری فارس گفت:بیش از دو‌ماه از اتمام قرار داد بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ با بهزیستی می‌گذرد که مسئولان بهزیستی تمایلی برای قرارداد جدید ندارند.

پس از اتمام قرارداد بهزیستی با آتیه‌سازان حافظ، مسئولان این سازمان مراجعه‌ای نداشته‌اند و ظاهرا بناندارند بیمه تکمیلی معلولان را تمدید کنند. در حال حاضر بیمه تکمیلی معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز متولی مشخص ندارد و از سوی مسئولان این سازمان مرجعی برای مراجعه معلولان معرفی نشده است، هر چند وعده تشکیل صندوق بیمه تکمیلی درمان ویژه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی اعلام شده اما اخبار دقیقی از نحوه کار این صندوق منتشر نشده است.

منبع: همشهری آنلاین