گروه اقتصادی: با گذشت چند هفته از اعلام قیمت‌های جدید خودرو، تولید‌کنندگان، تعهدات معوق و نبود خودرویی برای عرضه را عامل توقف فروش نقدی در نمایندگی‌های مجاز قلمداد می‌کنند.

دبیر انجمن خودرو‌سازان با پذیرش عدم‌عرضه و توقف فروش برخی خودروهای پرطرفدار داخلی مانند تندر90، این امر را ناشی از تعهدات عقب‌افتاده خودرو‌سازان و نبود خودرویی برای فروش فوری عنوان کرد.احمد نعمت‌بخش تصریح کرد: مشکل این است که اکنون ظرفیت تولید خودرو‌سازان بزرگ تا دو‌ماه آینده تکمیل بوده و امکان فروش فوری و ایجاد تعهدات جدید وجود ندارد.

وی با رد این دیدگاه که عرضه نشدن خودرو به‌دلیل تلاش خودرو‌سازان برای افزایش مجدد قیمت‌هاست، گفت: طبق مقررات سازمان حمایت، تا زمانی‌که خودرو‌سازان در یک محصول خاص تعهدات معوق دارند نمی‌توانند فروش فوری 30روزه آن محصول را آغاز کنند. خودروسازان به‌دنبال افزایش قیمت نیستند زیرا به‌تناسب افزایش قیمت، تقاضای محصولات نیز کاهش می‌یابد. نعمت‌بخش تصریح کرد: اکنون تعداد قابل توجهی از خودروهای تولیدی به‌دلیل کمبود برخی قطعات، تجاری نشده و در کف کارخانه‌ها انبار است، به‌گونه‌ای که تنها یک خودرو‌ساز بزرگ چند صدمیلیارد تومان خودروی تجاری‌نشده در کف کارخانه دارد.

هشدار سازمان حمایت به خریداران خودرو

به‌رغم توقف فروش نقدی و عمل‌نکردن خودرو‌سازان به تعهدات خود برای تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به خریداران خودرو هشدار داد که هنگام خرید خودروهای داخلی و خارجی قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان را با نرخ‌های رسمی درج شده روی سامانه اطلاع‌رسانی 124تطبیق دهند. سیدجواد تقوی با تأکید بر اینکه نرخ‌های درج شده روی سامانه 124، قیمت فروش خودرو به مصرف‌کننده بوده و هرگونه اضافه‌دریافتی نسبت به آن تخلف محسوب می‌شود، تصریح کرد: نرخ‌های اعلام شده در این سامانه، قیمت فروش خودرو به مصرف‌کننده، با احتساب همه هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و... است.

منبع: همشهری آنلاین