گروه شهری: هنوز چند روز از بارندگی آخرین هفته مهرماه نگذشته که شهرداری تهران خبر از آمادگی کامل شهرداری برای باران‌های پاییزی می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان اینکه لایروبی انهار پایتخت به‌موقع انجام شده است، گفت: اغلب آبگرفتگی‌ها هنگام بارندگی ناشی از کمبود ظرفیت کانال‌ها و جوی‌هاست. مجتبی عبداللهی، با بیان اینکه در آستانه فصل بارش، نظافت و لایروبی انهار، دریچه‌ها و کانال‌های تهران در اولویت کاری حوزه خدمات شهری در سطح مناطق 22گانه شهرداری قرار گرفته است، افزود: عوامل اجرایی شهرداری به‌طور مرتب از مکان‌های لایروبی‌شده بازدید می‌کنند. وی اعتقاد دارد که آبگرفتگی‌های هنگام بارندگی در سطح شهر، ناشی از عدم‌لایروبی به موقع انهار نیست، بلکه اغلب به‌دلیل کمبود ظرفیت کانال‌ها و جوی‌هاست.

عبداللهی در عین حال، با اذعان به اینکه ریختن زباله در جوی‌ها موجب آبگرفتگی می‌شود، افزود: فعالیت‌های شهرداری برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر تنها درصورتی نتیجه می‌دهد که شهروندان نیز از ریختن زباله در جوی خودداری کرده و به شهرداری دراین‌زمینه کمک کنند. معاون خدمات شهری شهردار تهران خاطرنشان کرد: به‌منظور پیشگیری از بروز معضلات ناشی از بارندگی در شهر، اکیپ‌های خدماتی و عملیاتی دستورات لازم را دریافت کرده‌اند و درصورت لزوم به حالت آماده‌باش در می‌آیند.

رشد مشارکت شهروندان

رئیس سامانه مدیریت شهری 137 نیز با اشاره به آمادگی کامل شهرداری تهران برای بارندگی‌های پاییزی از کاهش تماس‌های شهروندان در بارندگی چند روز پیش خبر دارد. رضا عبدلی گفت: آمار آبگرفتگی در بارندگی اخیر پایتخت بسیار کم بود و تعداد تماس‌های مردم نیز به همین دلیل کاهش جدی داشت. وی با دعوت از همه شهروندان تهرانی برای مشارکت بیشتر گفت: اگر شهروندان پیش از بارندگی مدیریت شهری را از مشکلات نهرهای مناطق مسکونی و محل کار خود آگاه کنند تا رفع مشکل شود، بی‌تردید بارندگی امسال برکت خیز و فارغ از نگرانی خواهد بود.

عبدلی با اشاره به اینکه پیام‌های شهروندان در زمان بارندگی به سه بخش تقسیم می‌شود گفت: آبگرفتگی که ناشی از عدم‌لایروبی نهرهاست. مشکل بعدی، جمع شدن آب که در سطح خیابان‌ها دیده می‌شود و سومین مشکل نیز عدم‌کشش نهر به‌دلیل عدم‌طراحی مناسب است. به گفته رئیس سامانه 137بهتر است که شهروندان پیش از بارندگی درصورت ملاحظه مشکلات ناشی از طراحی هندسی نهرها یا عدم‌لایروبی نهر با سامانه 137تماس گرفته تا نسبت به رفع مشکلات اقدام لازم صورت گیرد.

عبدلی همچنین از میزان مشارکت شهروندان در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: تاکنون بسیاری از شهروندان برای رفع مشکلات و آمادگی لازم برای بارندگی‌های پاییز با سامانه تماس گرفته‌اند که به لحاظ آماری رشد100درصدی در مشارکت شهروندان داشتیم. وی با اعلام اینکه تاکنون اطلاعات و داده‌های خوبی از سوی شهروندان در اختیار شهرداری قرار گرفته است افزود: مدیریت شهر بر‌پایه اطلاعات شهروندان برای رفع مشکلات آبگرفتگی تاکنون توانسته است اقدامات مناسبی انجام دهد که امیدواریم این مشارکت نسبت به گذشته افزایش یابد.

عبدلی همچنین گفت: هم‌اکنون سامانه 137در کنار تمام همکاران حوزه خدمات شهری آماده ارائه خدمات به شهروندان است. این سامانه در سه شیفت کاری و به‌طور 24ساعت به ثبت پیام شهروندان می‌پردازد و در کمتر از چند دقیقه پیام‌ها به واحد‌های اجرایی ارسال و پیام‌های شهروندان با سرعت پیگیری می‌شود.

رئیس سامانه 137در پایان گفت: با توجه به جلسات گسترده با مسئولان محترم خدمات شهری شهرداری تهران، در تلاش بر همکاری مستمر و جدیت بیشتر در کار هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری شهروندان شهری شایسته داشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین