گروه اقتصادی: یکی دیگر از سرشاخه‌های اصلی ایجاد التهاب در بازار ارز شناسایی و صرافی او تعطیل شد.

به گزارش همشهری پس از آنکه معاون اول رئیس‌جمهور از تعیین نرخ ارز توسط جمشید بسم‌الله خبر داد، روز گذشته اخباری منتشر شد که حاکی از دستگیری یکی از صرافان بنام تهران بود. «ی - ر - چ» ، سرشاخه اخلال در بازار ارز در زمستان سال 90بود که با همراهی باندهای ثروت و قدرت، به‌عنوان معتمد برخی دستگاه‌ها، ارزهای سهمیه‌‌ای ارزان را می‌گرفت و به جای ساماندهی بازار و کنترل قیمت‌ها، کارهای دیگری با آنها انجام می‌داد. این اخلالگر هم‌اکنون در بازداشت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور قرار دارد. به گزارش مهر، نام این فرد از سال 85به بعد در سنندج بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است.

او ابتدا شرکت تولیدی و صنعتی خ. ز که با برند ماءالشعیر به نام«ا» معروف‌تر شد، با اقدامات خیرخواهانه نما و همچنین راه‌اندازی مجتمع‌های رفاهی و تفریحی با باندهای ثروت و قدرت ارتباط برقرار کرد. وضعیت طوری پیش رفت که او توانست علاوه بر دریافت لوح تقدیر وزارت صنعت به‌عنوان واحد صنعتی نمونه در سال 87 و چندین لوح تقدیر دیگر، در همایشی که با عنوان جشنواره ملی کارآفرینان برتر با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، به‌عنوان کارآفرین برتر مورد تقدیر قرار گیرد.

بعدها ابهامات درباره نفوذهای اقتصادی ی. ر. چ فزاینده شد و در ادامه او با همراهی باندهای ثروت و قدرت، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ایران را با دریافت مجوز رسمی صرافی نوع اول از بانک مرکزی به شماره ثبت 420468 تأسیس کرد. یکی از معدود صرافی‌هایی که در دبی هم دفتر راه انداخت و از آن پس، مأموریت او گویا توزیع سهمیه‌های ارزی ارزان برای ساماندهی بازار ارز و کنترل قیمت‌ها بود؛ سهمیه‌هایی که خوشبختانه هم‌اکنون حذف شده است اما در گذشته - زمستان سال 90- بوی رانت و سوء‌استفاده از ثروت ملی کشور را می‌داد.

در همین حال، روایت است که او بعد از جلسه در بانک مرکزی، در تاریخ 15مهرماه سال 90در شعبه ارزی پارسا بانک ملی ایران افتتاح حساب کرد و در زمستان با همراهی باندهای ثروت و قدرت، ارز‌های سهمیه‌ای ارزان، به این حساب و از آنجا به بانک ملی در دبی منتقل می‌شد؛ ارزهایی که ظاهرا به بازار نمی‌رفت و در جاهای دیگر نگهداری می‌شد و همین موضوع به علاوه اقدامات مشابه اخلالگران دیگر، موجب شد تا در اواسط زمستان پارسال، قیمت دلار رکوردزنی کند.

منبع: همشهری آنلاین