همشهری آنلاین: یک روز پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در تیمور شرقی، در این کشور جنوب شرقی آسیا 200 تن بازداشت شدند.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، بنا به اعلام امروز (یکشنبه 19 فروردین) پلیس سازمان ملل در دیلی دستگیری این افراد در جریان رقابت‌های انتخاباتی دو هفته‌ای آغاز شده است.

بنا به اعلام هرمانپریت سینگ، معاون رییس پلیس سازمان ملل در تیمور شرقی بسیاری از سردسته‌های آشوبگران را نیز تحت بازداشت دارد و از دادگستری این کشور خواستار تمدید مدت بازداشت آنها شده است. هدف از این درخواست به گفته سینگ "خاموش کردن ناآرامی‌هاست."

حافظان صلح
انتخابات ریاست جمهوری از سوی بیش از 4600 پلیس محلی و بین‌المللی تحت نظارت قرار می‌گیرد و حدود 1000 سرباز صلح‌بان سازمان ملل نیز از آنها حمایت می‌کنند.

نیروهای حافظ صلح پس از آن در این کشور مستقر می‌شوند که ناآرامی‌ها در ماه مه سال گذشته در این کشور 37 تن را به کشتن داد و 150 هزار تن را آواره کرد. پس از آن زمان این کشور کمتر روی آرامش را به خود دیده است.

یک ماه پیش بود که سربازان استرالیایی نیروهای بین‌المللی، پنج نیروی مسلح یک فرمانده شورشی را به قتل رساندند. روز چهارشنبه نیز در درگیری میان جبهه‌های مختلف سیاسی دستکم 32 نفر دستگیر شدند.

انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه در این کشور آغاز می‌شود و 522 هزار نفر برای شرکت در آن واجد شرایط رای دادن هستند. هشت نامزد برای حضور در این انتخابات شرکت کرده‌اند که یکی از آنها خوزه راموس هورتا، نخست‌وزیر این کشور است.

زانانا گوزامائو، رییس جمهور این کشور که دوره مسوولیتش رو به پایان است، دیگر خود را نامزد نمی‌کند. این اولین انتخابات در تیمور شرقی پس از استقلالش در سال 2002 است.

تیمور شرقی در سال 1999 جنگی خونین را با اشغال‌گران اندونزیایی به راه انداخت که در نهایت موجب شد این کشور زیر قیمومیت سازمان ملل اداره شود.