گروه ادب وهنر: برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها در پایتخت، یکی از اقدامات موثری است که از سال گذشته در برنامه‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته است.

اقدامی فرهنگی در جهت افزایش حس همبستگی میان اقوام مختلف ایرانی که با استقبال پایتخت‌نشینان، به‌عنوان کلانشهری که دربردارنده قومیت‌هایی از سراسر کشورمان هست مواجه شده است. برگزاری هفته هنر استان‌ها از سوی شهرداری تهران فرصت مناسبی پدید آورده تا ساکنین مناطق مختلف تهران ، با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام و طوایف گوناگون که در کشور وجود دارد آشنا شوند. هفته فرهنگی استان لرستان به میزبانی شهرداری منطقه 18تهران ، بهانه تهیه گزارشی از نتایج اینگونه اقدامات است.

از جمله پیامدهای مثبت برگزاری این هفته‌ها می‌توان به انسجام و همبستگی بیشتر میان اقوام و طوایف کشورمان اشاره کرد. با برگزاری چنین برنامه‌هایی فرصتی پیش می‌آید تا با مسائل و مشکلات نقاط مختلف کشور آشنا شویم؛ موضوعی که دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری لرستان به آن اشاره کرد و گفت: شهر تهران خودش یک ایران کوچک است ، چرا که در هر محله و منطقه‌ای که می‌رویم نماد و نشانه‌ای از فرهنگ عظیم کشورعزیزمان ایران واسلام را می‌یابیم. با برگزاری چنین برنامه‌هایی فرصتی پیش می‌آید تا با مسائل و مشکلات نقاط مختلف کشور نیز آشنا شویم.

فرصتی برای ایجاد وحدت نکته دیگری بود که قالیباف با اشاره به تعدد قومیت‌های موجود درکشور بر آن تأکید کرد و گفت: شاید بعضی افراد ، تعدد اقوام مختلف را نوعی تهدید برای ایران قلمداد کنند اما هر کسی که فرهنگ عظیم اسلام را می‌شناسد براین باور است که تعدد قومیت‌ها جزء الزامات و فرصت‌های کشور است و نه تهدیدها. حتی در بحث مذاهب هم این مسئله وجود دارد و همه به این نظام و انقلاب و کشور پایبند هستند و این مایه افتخار است.

محمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به اهداف برگزاری هفته‌های فرهنگی توسط شهرداری اشاره کرده و می‌گوید: هدفی که ما در برگزاری هفته‌های فرهنگی دنبال می‌کنیم این است ، که به وحدت ملی وهمگرایی کمک کنیم و در کنار آن ظرفیت‌های استان‌ها را به هموطنان معرفی کنیم.

ایازی به زمینه‌های گردشگری استان‌های مختلف نیز گریزی زده و معتقد است؛ این نوع برنامه‌ها کمک می‌کند که بهتر بتوانیم استان‌های مختلف و زمینه حضور هموطنان در استان‌ها را معرفی کنیم. ما امیدواریم بتوانیم این برنامه و هفته فرهنگی استان‌های دیگر را تکرار کنیم به این ترتیب زمینه‌ای ایجاد خواهد شد که تمامی ظرفیت استان‌های مختلف را به شهروندان تهرانی معرفی کنیم.

محمد صارمی‌زاده شهردار منطقه 18نیز با ابراز خرسندی از میزبانی جشنواره هفته فرهنگی استان لرستان می‌گوید: برگزاری چنین جشنواره‌ای به‌عنوان یک فرصت و رویداد فرهنگی، زمینه‌ای فراهم نمود تا توانمندی‌ها و قابلیت‌های فرهنگی و هنری مردم استان در معرض دید علاقه‌مندان در پایتخت قرار گیرد.

از سوی دیگر عادل مزاری رئیس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای ایران که مسئولیت هماهنگی برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها را برعهده دارد معتقد است: با توجه به اینکه ما تهران را مینیاتور اقوام می‌دانیم و در تهران همه اقوام ایرانی حضور دارند، از سال گذشته برگزاری هفته‌های فرهنگی در برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفت که سال گذشته هفته فرهنگی استان آذربایجان شرقی و استان سیستان و بلوچستان برگزار شد و امسال هم هفته فرهنگی لرستان را با توجه به ظرفیت آن منطقه از کشور در منطقه 18برگزار کردیم.

رئیس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرهای ایران با اشاره به کارکرد هفته‌های فرهنگی و هنری می‌گوید: حداقل فایده‌ای که برگزاری هفته‌های فرهنگی می‌تواند در‌بر داشته باشد، توجه هر چه بیشتر مسئولان به داشته‌های فرهنگی سرزمین مان خواهد بود. توجه به داشته‌هایی که بی‌توجهی به آنها ضررهای جبران ناپذیر بسیاری را به‌دنبال خواهد داشت.

مزاری همچنین به برگزاری دومین جشنواره کوچولوهای ایرانی اشاره کرده و می‌گوید: از دیگر برنامه‌های فرهنگی که توسط شهرداری مورد توجه قرار گرفت، جشنواره کوچولوهای ایرانی بود، که امسال دومین جشنواره را به همت انجمن کوچولوها و با حمایت شهرداری‌های مناطق برگزار کردیم و 14نفر از کوچولوها با دستور دکتر قالیباف در شهرداری مشغول به‌کار شدند.

مزاری ادامه داد: در برگزاری جشنواره کوچولوها سعی کردیم با کمک گرفتن از خود آنها فضای شادی و نشاط را برای خود کوچولوها که اکثرا با توجه به شرایط خاص جسمی منزوی هستند و شرایط خاص خودشان را دارند به همراه خانواده هایشان برگزار کنیم و طبیعی است که این حرکت برای خود مردم هم می‌تواند نشاط آور باشد.

وی به این نکته مهم نیز تأکید نمود که برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند با شناساندن کوچولوهای ایرانی به اقشار مختلف کشور، موجب افزایش عزت نفس در این افراد شده و مسئولان هم نسبت به سرنوشت آنها احساس وظیفه بیشتری پیدا کنند.

همچنین محمد حسین جلالی دبیر دومین جشنواره بزرگ کوچولوهای ایرانی نیز با بیان اینکه ، معرفی کوچولوهای ایرانی به هموطنان و گسترش روحیه اعتماد به نفس و شناساندن توانمندی آنها به جامعه ازجمله اهداف این جشنواره بوده است می‌گوید: دومین جشنواره کوچولوهای ایرانی با هدف ایجاد فضایی شاد و با نشاط و با رویکرد فرهنگی، هنری ، اجتماعی و ورزشی به‌مدت سه روز و با همکاری دبیر‌خانه کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شهرداری کلانشهر‌های کشور و شهرداری مناطق 14و چهار و دو و 12و شش برگزار گردید.