تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳

همشهری آنلاین: کشف سیاره‌های جدید در آن سوی سامانه خورشیدی معمولا منجر به انتخاب نام‌های کسل‌کننده از پیش تعیین‌شده برای این سیاره‌های جدید می‌شود.

به گزارش اسپیس، نام‌هایی از قبیل HD 85512b یا گیلیس 667Cc از انواع این اسامی هستند. برای تغییر این روند خسته‌کننده و کسالت‌آور، پروژه‌ای جدید برای گرد‌آوری مجموعه‌ای از اسامی برای سیاره‌های جدید آغاز شده‌است،‌پروژه ای که قصد دارد کتابی مشابه کتاب نام کودکان برای سیاره‌ها به وجود آورد.

پروژه نام سیاره‌ها اولین محصول رسمی شرکتی نوپا به نام Uwingu است،‌شرکتی که هدفش جمع‌آوری سرمایه برای انجام مطالعات فضایی، اکتشافات و آموزش است. اکنون هرفردی می‌تواند با پرداخت 99 سنت،‌ هر نامی که دوست دارد را برای افزوده شدن به کتاب نام سیاره‌ها پیشنهاد دهد و یا به نام‌های مورد علاقه‌اش در لیستی از نام‌ها، رای دهد.

اخترشناس جف مارکی از دانشگاه کالیفرنیا برکلی می‌گوید سیاره‌های بسیار بسیار زیادی که طی 20 سال گذشته در میان کهکشان کشف شده‌اند در واقع ادای احترامی به اشتیاق طبیعی انسانی به کشف نادانسته‌ها در آنسوی افق است و اکنون مردمان از سرتاسر جهان می‌توانند به شیوه‌ای متفاوت در این اکتشافات سهیم باشند و برای اولین بار به میلیاردها سیاره‌ای که در کهکشان راه شیری کشف می‌شوند هویت و شخصیت ببخشند.

این اسامی نام‌های رسمی سیاره‌ها نخواهند بود زیرا تنها نهاد رسمی که اجازه نام‌گذاری رسمی سیاره‌ها را دارد، اتحادیه بین‌المللی نجوم است که تاکنون علاقه چندانی نیز به تغییر روند نام‌گذاری سیاره‌ها از خود نشان نداده است. اما این شرکت جدید امیدوار است اخترشناسان دست‌کم به صورت غیررسمی از این نام‌های جدید در مطالعاتشان استفاده کنند. تاکنون تعداد سیاره‌های تایید شده‌ای که در میان کهکشان کشف شده‌اند به 800 رسیده است.

به گفته شرکت Uwingu این پروژه شیوه‌ای کاملا جدید برای برقراری ارتباط میان انسان‌ها با هر قومیت و نژادی با فضا است. مردم می‌توانند هر نامی را،‌از نام شهرها و کشوررها گرفته تا نام کتاب، دوست و یا غذای مورد علاقه، برای این سیاره‌ها انتخاب کنند. شرکت Uwingu از پولی که از این پروژه جمع‌آوری خواهد کرد برای پشتیبانی از پروژه‌هایی از قبیل SETI استفاده خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین