گروه بین الملل: تنش در اوکراین که پس از دیدار رئیس جمهور و نخست وزیر تا حدودی فروکش کرده بود بار دیگر با تأکید یوشچنکو بر انحلال پارلمان بار دیگر در صدر خبر های اروپا قرارگرفت.

رئیس جمهور در سخنانی بر مواضع خود مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرد. 

خبرگزاری فرانسه از کی‌یف گزارش داد که ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام تلویزیونی به مناسبت عید پاک مخالفان خود به رهبری ویکتور یانوکوویچ، نخست‌وزیر اوکراین را به تلاش برای تحمیل «استبداد» و «دموکراسی کنترل شده»در اوکراین متهم کرد.

رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته پارلمان این کشور را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ 27 مه شد که این اقدام واکنش اعتراض‌آمیز نخست‌وزیر اوکراین و هزاران تن از تظاهرکنندگان را که به خیابان‌های کی‌یف آمدند، به همراه داشت.

یوشچنکو در سخنان خود گفت: تصمیم من مشروع و قانونی است و هیچ گونه عقب‌نشینی از این تصمیم صورت نخواهد گرفت.

اما ویکتور یانوکوویچ نیز در پیام خود به مناسبت عید پاک که روی وب سایت دولت قرار گرفت، ابراز اطمینان کرد که این بحران به نحو مطلوبی از طریق دموکراسی و قانون حل و فصل خواهد شد.

دهها هزار تن از طرفداران یانوکوویچ در جند روز اخیر  در اعتراض به تصمیم رئیس‌جمهور در خیابان‌های کی‌یف تظاهرات کرده و صدها تن در اطراف پارلمان این کشور چادر زده‌اند.

اوضاع متشنج در اوکراین به نوشته روزنامه روسیسکا گازتا واکنش جهانی نیزدر پی داشته است و در همین رابطه دولت اسرائیل حاضر به دادن ویزا به یوشچنکو برای دیدار از اسرائیل نشده است.