گروه بین‌الملل- عبدالله آلبوغبیش: درباره حملات روزهای اخیر رژیم صهیونیستی به غزه با خالد القدومی نماینده حماس در تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اسرائیل از این حمله در این زمان خاص چه هدفی را دنبال می‌کند؟

صهیونیست‌ها از طریق خون فلسطینیان به‌دنبال کسب جایگاه هستند. بر همین اساس، هر قدر فرمانده ستاد مشترک‌شان یا وزیر جنگشان درقبال فلسطینیان خونریزتر باشد، آرای بیشتری را می‌تواند در انتخابات پیش رو در این رژیم، کسب کند. نکته دوم اینکه رژیم صهیونیستی پس از بیداری اسلامی در کشورهای عربی، به‌دنبال آن است تا واکنش کشورهای عربی و اسلامی را در قبال مسئله فلسطین بیازماید و به فضل خداوند، دست‌کم در بعد سیاسی، واکنش‌ها تحسین برانگیز بود. دیروز هشام قندیل نخست‌وزیر مصر از غزه بازدید کرد و کنفرانسی خبری را با اسماعیل هنیه در مقابل دوربین‌ها و در حضور همگان برگزار کرد درحالی‌که نتانیاهو پس از شلیک موشک به تل آویو، به پناهگاه پناه برد و این خود معناهای فراوانی برای این رژیم در بر دارد.

  • انتظار حماس از کشورهای عربی در این رویارویی چیست؟

با سقوط دیکتاتوری‌ها و پیروزی انقلاب‌های عربی، ‌باید واکنش‌ها بیش از واکنش‌های سیاسی باشد. مثلا، حال که مصر سفیر خود را از تل آویو فراخوانده، ‌باید روابط با این رژیم از سوی کشورهای عربی در سطح سیاسی و تجاری قطع شود و از طریق شورای امنیت، بر این رژیم فشار آورند. این رژیم به تنهایی تصمیم به حمله به نوار غزه نگرفته. لیبرمن در سفر به مقر اتحادیه اروپا، به آنها اعلام کرده بود که چنین اقدامی صورت خواهد گرفت. سوزان رایس نماینده آمریکا در شورای امنیت در دفاع از رژیم صهیونیستی تلاش کرد و این نشان از آمادگی قبلی آنها برای انجام این حمله دارد. از کشورهای عربی انتظار نداریم که ارتش‌های خود را روانه فلسطین کنند اما انتظار می‌رود واکنش‌های قوی تری به این رژیم نشان دهند و امیدواریم که توان بازدارنده‌ای در برابر این رژیم فراهم شود.

  • آیا امکان دارد این حملات به جنگی مشابه با جنگ 2008بدل شود؟

اگر این حملات را یک جنگ ندانیم، چه نامی باید به آن اطلاق کنیم؟ اما سناریوی جنگ 2008علیه نوار غزه، هرگز تکرار نخواهد شد و این رژیم نخواهد توانست عملیاتی مشابه آن را تکرار کند. دلیل این امر، کنفرانس خبری بی‌محتوای نتانیاهو و وزیر جنگش است که در آن صحبت از مسائل انسانی کردند و گو اینکه کودکان و زنان فلسطینی انسان نیستند.با این حال، جنگ 2008تکرار نخواهد شد .

  • به‌نظر می‌رسد توان موشکی مقاومت فلسطین متحول شده است. آیا می‌توان گفت که توانسته قدرتی بازدارنده ایجاد کند؟

درست است که ما قدرتی عظیم و توانمند نیستیم و درست است که ما شیوه جنگ‌هایمان پارتیزانی است اما در سایه کمک‌های برخی کشورهای دوست، توانسته‌ایم توان موشکی خود را متحول و تقویت کنیم و از طریق آن، معادله‌ای جدید را در رویارویی با رژیم صهیونیستی ایجاد کنیم، هرچند که سیستم ضد‌موشکی گنبد آهنین شماری از موشک‌های ما را سرنگون کرده ، اما حماس دیروز اعلام کرد که مقاومت فلسطین بیش از 500موشک از مدل‌های مختلف به اراضی اشغالی شلیک کرده است و این معناهای فراوانی برای رژیم صهیونیستی دارد.

ما برای نخستین‌بار تل آویو را هدف قرار دادیم و این رژیم که پیش از این تصور می‌کرد که در زمین فلسطینیان می‌تواند قدرت نمایی کند، اکنون خود در داخل اراضی اشغالی در تیررس قرار داده است. این تمامی محاسبات رژیم صهیونیستی را درباره قدرت موشکی فلسطینیان به هم ریخته است.

منبع: همشهری آنلاین