گروه شهری: درحالی‌که مشکلات متروی تهران با توقف هشت ماهه پرداخت اعتبارات دولتی تشدید شده، وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت مترویی در حاشیه تهران اعلام کرد: «هیچ مشکلی برای وارد‌کردن تجهیزات و تأمین اعتبارات نخواهیم داشت.»

رئیس‌جمهور وعده داده است که برای خرید تجهیزات متروی پرند، ارز مرجع تخصیص داده شود اما هنوز از پرداخت بودجه 274میلیارد تومانی عمرانی مترو در سال‌جاری و یارانه 90میلیارد تومانی بلیت مترو خبری نیست. اما دیروز وزیر راه از متروی تهران- پرند بازدید کرد و قول داد که مشکلات موجود در ساخت پروژه را مرتفع کند. این طرح که به‌علت تخصص به شرکت راه‌آهن شهری تهران سپرده شده، به 520میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بخشی از این اعتبار از سوی شهرداری تهران تأمین شده است. علی نیکزاد صبح جمعه از روند پیشرفت پروژه ابراز رضایت و ساخت آن را قدمی در جهت عزت و افتخار نظام عنوان کرد.

در این بازدید نماینده شرکت پیمانکار گزارشی از روند پیشرفت پروژه ارائه داد و در ادامه از مشکلات موجود نظیر تخصیص پست برق از سوی شرکت توزیع نیروی برق سخن گفت. نوسانات بازار ارز و اعتبارات مورد نیاز برای خرید ریل و وارد کردن تجهیزات از مشکلات دیگر پیمانکاران در این پروژه بود که در این بازدید مطرح شد. اما نیکزاد گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب و پسندیده‌ای که تصمیم به اجرای آن گرفته شد همکاری دولت و شهرداری تهران در ساخت متروی تهران -پرند بود.

به گفته وزیر، یکی از اهداف ایجاد شهر‌های جدید مانند پرند توزیع مناسب جمعیت و ایجاد امکان جابه‌جایی برای 150هزار جمعیت ساکن این شهر است. این امر با دست توانمند شرکت متروی تهران و در راس آن مدیریت این شرکت در حال انجام است.
هم‌اکنون این پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و وزیر راه آن را یک رکورد می‌داند. نیکزاد با تأکید بر اینکه ساخت مترو در جوار حرم مطهر امام(ره) و فرودگاه بین‌المللی بر وجهه ایران در عرصه بین‌المللی اثر‌گذار خواهد بود اظهار داشت: اینکه مسافران بین‌المللی از طریق مترو امکان دسترسی آسان به شهر و به حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، یک وظیفه برای ما محسوب می‌شود، ضمن اینکه ایجاد مترو برکات زیادی هم دارد.

وی با اشاره به مشکلات موجود پروژه خاطرنشان کرد: تملک زمین‌های مورد نیاز به‌صورت 100درصد انجام شده و قسمت‌های سخت کار نظیر اجرای تونل‌ها، پل‌ها و شبدری‌ها به انجام رسیده است. درخصوص تخصیص پست‌های برق نیز با وزیر نیرو مذاکره خواهیم کرد و قول می‌دهیم که مشکلات در این راه نیز مرتفع شود. این پروژه از جهت دیگر اهمیت دارد که در کنار آزادراه پر تردد تهران - قم واقع شده و می‌تواند تا حدودی از بار ترددی آن نیز بکاهد.

به هر روی توان تخصصی و روحیه بسیجی عوامل شرکت متروی تهران و شرکت پیمانکار در اجرای این پروژه بی‌تأثیر نبوده است.
متروی تهران در 15سال اخیر بیش از چهار میلیارد سفر را برای پایتخت 10 میلیون نفری تدارک دیده است اما رئیس‌جمهور اطمینان داده که مشکلی برای اعتبارات پروژه متروی تهران- پرند به‌وجود نیاید. 

منبع: همشهری آنلاین