گروه شهری: به مناسبت روز جهانی یادبود کشته‌شدگان جاده‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمار جهانی یک‌میلیون و دویست هزار نفری سوانح جاده‌ای گفت:‌ سهم ایران از این آمار سالانه بیش از 24هزار نفر است؛ به همین دلیل باید برای افزایش استاندارد جاده‌ها، خودروها و قانونمند کردن استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه تلاش‌های جدی صورت گیرد.

همچنین در جلسه شورای شهر محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز حضور داشت و درباره علت ریزش پل فتح در هفته گذشته توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:‌ در مجاورت پل فتح، زیرگذر خط راه‌آهن تهران ـ تبریز درحال ساخت است که تغییر مسیر آب رودخانه از مسیر سیمانی به طرف گذر ماسه‌ای درجریان اجرای این پروژه و بارش باران و طغیان آب رودخانه و در نهایت شسته شدن پایه‌های پل راه‌آهن موجب شد پل فتح که در 30 تا 40 متری پل راه‌آهن قرار داشته از آثار تخریبی پل راه‌آهن مصون نماند و پایه‌های این پل تخریب شود.

وی با تأکید بر اینکه باقیمانده پل فتح جمع‌آوری و پل جدید دیگری ساخته خواهد شد افزود: پل فتح در سال 74 ساخته شده است و با توجه به خاک منطقه ضروری است که پل دیگری با پایه‌های بتنی قوی‌تر ساخته شود که این مهم در دست بررسی است.علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به تخریب پل فتح به ضرورت ایجاد واحدی برای نگهداشت اتوبان‌ها و پل‌هایی که در شهر ساخته می‌شود تأکید کرد چراکه این واحد موظف می‌شود در طول سال تمامی تأسیسات شهری را بازرسی و بازبینی کند و درصدد رفع نقایص آن برآید.

وی افزود: با توجه به افزایش ساخت و سازهای معابر شهری از قبیل اتوبان‌ها، پل‌ها و تونل‌های شهری، نگهداری این ابنیه شهری از عهده مناطق خارج است و باید در معاونت فنی وعمران شهرداری، واحد و یا اداره کلی به‌منظور نگهداری و تعمیر این تأسیسات شهری ایجاد شود.

همچنین در ادامه جلسه سؤال رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران درباره اقدام شهرداری منطقه سه برای صدور مجوز ساخت به پلاکی واقع در خیابان آفریقا مطرح شد.حمزه‌شکیب در جریان طرح موضوع با اشاره به سابقه چگونگی تغییر کاربری ملک از مسکونی به اداری و کسری بیش از 112 واحد پارکینگ آن افزود: خوشبختانه با طرح موضوع از سوی شورای شهر و پیگیری شهردار تهران ادامه ساخت این ملک تا تأمین پارکینگ در فاصله 250متری ملک متوقف شده است. وی مجددا از شهرداری تهران خواست تا درباره اجرای این تصمیم مجدانه پافشاری کند چرا که درخواست دیگری مبنی بر ساخت پارکینگ در 60 درصد فضای آزاد ملک از سوی مالک مطرح شده است.

شکیب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ملک از مصوبه باغات استفاده کرده بنابراین 600درصد باقیمانده که حیات ملک است ماهیت باغ را دارد.قالیباف شهردار تهران نیز در پاسخ تأکید کرد اجازه چنین کاری داده نخواهد شد. وی افزود: کمیسیون ماده پنج در سال90 به این نتیجه رسیده است که ملک مذکور بایدکسری پارکینگ را در 200متری پلاک تأمین کند در غیر این صورت اجازه ادامه ساخت داده نخواهد شد. وی درخصوص تغییر کاربری این ملک نیز یادآور شد تنها اجازه‌ای که کمیسیون ماده پنج برای این ملک صادر کرده تغییر کاربری از مسکونی به اداری بوده چراکه در مجاورت بانک قرار داشته است.

انتقاد از وضعیت پیاده‌روها

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهرتهران نیز با اشاره به اینکه برخی ساخت‌وسازها منجر به مسدود شدن پیاده روها در سطح شهر می‌شود از شهردار تهران خواست تا تدبیری درباره آزاد‌سازی‌ پیاده‌روها طی یک بازه زمانی مشخص صورت گیرد.

به گفته ابتکار، اشغال برخی مسیرهای پیاده‌روها بیش از دو سال به طول انجامیده است و مردم به‌خصوص دانش‌آموزان مجبورند در خیابان‌ها ادامه مسیر بدهند به همین دلیل به‌نظر می‌رسد باید برای ساخت و سازها زمان مشخصی در هنگام صدور پروانه درنظر گرفته شود تا شاهد اشغال بیش از حد پیاده‌روها نباشیم.شهردار تهران نیز یادآور شد به‌دنبال رفع این معضلات هستیم ولی بدانید که کم‌عرض بودن برخی خیابان‌ها و معابر و پیاده‌روها مالکان را مجبور به اشغال پیاده‌روهای حتی کم‌عرض می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین