همشهری آنلاین: فای ترنی زن حاضر در نیروهای متجاوز انگلیسی که توسط ایران دستگیر و سپس عفو شدند، داستان‌ خود از دوران حضور در ایران را به قیمت 100 هزار پوند فروخت.

 به گزارش گاردین وزارت دفاع انگلیس به 15 تفنگدار و ملوان انگیسی اجازه داده است که داستان خود را منتشر کنند.

پیش بینی می‌شود در این داستان سرایی‌ها موضوعاتی خلاف واقعیت منعکس شود تا بتواند به گونه‌ای از شرمساری نیرو‌های مسلح انگلستان در این واقعه کاسته شود.

در همین ارتباط گاردین اعلام کرد دادن اجازه به 15 ملوان انگلیسی برای فروش داستانشان از روند دستگیری در ایران به رسانه‌ها، باعث متهم شدن وازرت دفاع و نیروی دریایی انگلیس به خدشه‌وارد کردن به آبروی نیروهای مسلح شده است.

بر اساس این گزارش خانواده نیروهای انگلیسی که در جنگ کشته شده‌اند به همراه افسران سابق و سیاستمداران مخالف دولت، اقدام دس بروان،‌ وزیر دفاع انگلیس در "نادیده گرفتن" قوانین معمول به دلیل علاقه استثنایی رسانه‌ها را به شدت محکوم کردند.

فای ترنی، تنها زن حاضر در این نیروها در قراردادی مشترک با فروش خاطرات خود به روزنامه سان و تلویزیون آی‌تی‌وی به قیمتی برابر 100 هزار پوند موافقت کرده است.

منتقدان انگلیسی معتقدند این اقدام وزارت دفاع در واقع فعالیت دیگر نیروهای نظامی حاضر در میدان‌های جنگ را بی‌ارزش می‌کند.

این مخالفان همچنین اقدام وزارت دفاع انگلیس در دادن اجازه برای فروش این خاطرات را دارای انگیزه‌ای سیاسی دانسته که می‌خواهد با این اقدام کنترل چگونگی نقل این ماجرا را در دست بگیرد.

تنها زن حاضر در این نیروها که در نشست خبری ملوانان انگلیسی نیز شرکت نکرده بود،‌ همان روز با فروش خاطرات خود موافقت کرده و در مصاحبه‌ای با روزنامه سان مدعی شد پنج روز در ایران در بازداشت انفرادی رها شده و نگران از دست دادن جانش بوده است.