همشهری آنلاین: سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به فعالیت گالری‌ها نظارت می‌کنیم و پیش از هر نمایشگاهی آثار مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، اصغر امیرنیا سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شرایط اعطای مجوز به گالری‌داران توضیح داد: برای اعطاء مجوز به گالری‌داران طبق آیین‌نامه عمل می‌کنیم که داشتن برخی ویژگی‌ها از جمله هنرمند بودن برای این منظور در اولویت است.

او با اشاره به اهداف راه‌اندازی گالری گفت: هر چه بتوانیم فضاهای فرهنگی و هنری را بیشتر گسترش بدهیم، سطح دانش و آگاهی و بینش مردم نیز افزایش می‌یابد که این یکی از اولویت‌های ما در ایجاد گالری‌ها است.

امیرنیا با بیان این که به کارگیری سرمایه و ایجاد ارتباط خوب با هنرمندان و مردم از ملزومات کار گالری‌داران است گفت: گالری‌ها خانه‌ای برای گردهمایی هنرمندان است که گردش اقتصادی را نیز به همراه دارد.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی تأکید کرد: ما گالری‌ها را تنها به عنوان یک دیوار برای نمایش و فروش آثار نگاه نمی‌کنیم، بلکه گالری‌ها محلی برای حضور هنرمندان، آشنایی با هنرمندان و شیوه کار آن‌ها و الهام گرفتن از آثار مختلف هنری است که اگر فروش آثار را هم به دنبال داشته باشد که ایده‌آل است.

وی افزود: گالری‌‌داران باید آثاری را ارائه کنند که بتواند پاسخگوی انواع سلیقه‌های مخاطبان باشد و به لحاظ قیمت آثار هنری نیز به گونه‌ای باشد که علاقه‌مندان امکان خرید آثار داشته باشند و اگر این امکان فراهم نبود، حداقل از دیدن آثار لذت ببرند.

امیرنیا با اشاره به ارزش افزوده آثار هنری گفت: آثار هنری می‌تواند به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند خریداری شود و در اعیاد و روزهای مبارک به عنوان هدیه در نظر گرفته شود که هم دارای ارزش افزوده مادی است و هم به لحاظ معنوی ارزشمند است.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی درباره شیوه نظارت بر کار گالری‌‌ها هم توضیح داد: ما بر کار گالری‌داران نظارت لازم را داریم و پیش از برگزاری هر نمایشگاه نیز آثار مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که یک گالری دچار چالش اقتصادی شود،‌ با رایزنی تسهیلاتی را برایشان فراهم می‌کنیم.

امیرنیا به گسترش فضاهای نمایشگاهی در سراسر ایران تأکید کرد و گفت: تلاش ما این است که فضاهای فرهنگی و هنری و گالری‌ها در سراسر ایران گسترش یاد و ایران را تنها تهران نبینیم چرا که هنرمندان بسیاری در سراسر کشور هستند که نیاز به این فضاها برای نمایش آثارشان دارند و باید بستر لازم برای این استعدادها در شهرستان‌ها نیز فراهم شود.

امیرنیا در ادامه درباره لزوم شناخت هنری گالری‌دار برای راه‌اندازی گالری گفت: گالری‌دار باید از هنر و همچنین بازار هنری شناخت خوب و کافی داشته باشد و به همین دلیل هنرمندان برای ایجاد گالری در اولویت هستند چرا که شناخت لازم را از هنر دارند.

او به لزوم معرفی آثار هنرمندان ایران در خارج از مرزها هم اشاره کرد و گفت: گالری‌داران باید بتوانند هنر ایران را در خارج از ایران نیز معرفی کنند و در سطح جهان نیز برای آثار هنرمندان بازاریابی کنند.

او در ادامه گفت: هنرمندانی که دارای تمکن مالی هستند برای دایر کردن گالری در اولویت قرار دارند، برخی گالری‌داران به دلیل عدم مکان‌یابی خوب برای گالری و یا عدم بازاریابی برای فروش آثار با مشکلاتی مواجه می‌شوند که به غیرفعال شدن و تعطیلی گالری می‌انجامد.

او تأکید کرد: اگر یک گالری خوب و فعال داشته باشیم بهتر از وجود صد گالری غیرفعال است.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در پاسخ به شیوه کار گالری‌های دولتی و هدف اصلی از راه‌اندازی این گالری‌ها با هزینه دولت گفت: گالری‌های دولتی بیشتر شکل نمایشگاهی دارند و به گسترش فرهنگ و هنر و ایجاد بستری برای نمایش آثار هنرمندان مختلف اختصاص دارند به خصوص هنرمندان شهرستانی که به سادگی امکان نمایش آثارشان را در گالری‌های تهران ندارند و چون این گالری‌ها بودجه دریافت می‌کنند چندان دغدغه فروش آثار هنری را ندارند که اگر هم این امکان فراهم شود خوب بسیار ایده‌آل خواهد بود.

وی افزود: برخی گالری‌های دولتی محدودیت‌ها و شرایط خاصی هم دارند که باید این موارد هم مورد توجه قرار گیرد.

اصغر امیرنیا سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با تأکید بر گسترش گالری‌ها به خصوص در شهرستان‌ها گفت: امکان نمایش آثار هنرمندان شهرستانی و ایجاد بستر لازم برای رشد و توسعه هنرهای تجسمی در سراسر کشور از جمله اهداف مرکز هنرهای تجسمی در راه‌اندازی گالری‌های دولتی است.

 

برچسب‌ها