همشهری آنلاین: همزمان با افزایش محبوبیت اتومبیل‌های الکتریکی و هیبریدی از سازندگان این نوع اتومبیل‌ها خواسته شده برای پیشگری از تصادفات، به هرگونه اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی جدید صدای مصنوعی اضافه کنند.

همزمان با افزایش محبوبیت اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی به دلایل مختلف از جمله صرفه جویی در سوخت، نگرانی بر سر افزایش حوادث جاده‌ای این اتومبیل‌های خاموش و ساکت افزایش یافته است.

به گزارش مهر، درحال حاضر بیم آن می رود که عابران پیاده و دوچرخه‌سواران صدای نزدیک شدن این اتومبیل‌ها را تشخیص ندهند و با افزایش این نوع اتومبیل‌ها تعداد حوادث جاده‌ای افزایش یابد.

تحقیقاتی که سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که وقتی تعداد کلی اتومبیل‌ها در جاده مدنظر قرار می‌گیرد، احتمال تصادف عابران پیاده با یک اتومبیل الکتریکی بیشتر از یک اتومبیل عادی است.

نگرانی نسبت به این « قاتلان خاموش» اکنون به قدری افزایش یافته که از اتومبیل سازان خواسته شده است که یک صدای مصنوعی در هر اتومبیل الکتریکی و هیبریدی جدید نصب کنند تا از حوادث و تصادفات آینده جلوگیری شود.

کمیسیون اقتصاد سازمان ملل برای اروپا اخیرا استانداردهای بین‌المللی را تصویب کرده که انتظار می‌رود تا سال آینده به قوانین لازم الاجرا تبدیل شوند.

رئیس گروه کاری این پروژه اظهار داشته است که ساخت دستگاه‌های صوتی هشداردهنده برای اتومبیل‌های الکتریکی و هیبریدی الکتریکی که سهم بازار آن‌ها در کشورهای بسیاری به سرعت رشد می‌کند به یک مولفه مهم برای ارتقای امنیت این اتومبیل‌ها تبدیل می‌شود.

گفته شده است که براساس یکی از این قوانین که به زودی لازم الاجرا می شود، قرار است یک رویکرد متحد در این صنعت شکل بگیرد که این امر برای موثر واقع شدن و پذیرش این محصولات کلیدی است.

برای مثال درحال حاضر در بریتانیا حدود 2 هزار و 353 خودرو الکتریکی و 128 هزار و 165 اتومبیل هیبریدی وجود دارد.
هنوز مشخص نشده است که به سازندگان اتومبیل‌ها گفته شده است چه نوع صدایی به این اتومبیل‌ها بیافزایند اگرچه درحال حاضر آزمایش‌هایی در حال انجام است.

این تصمیم مورد استقبال گروه‌های حفظ امنیت جاده‌ها قرار گرفته است.
کوین کلینتون از انجمن سلطنتی پیشگری از حوادث در بریتانیا در این زمینه اظهار داشت: عابران پیاده و دوچرخه سوارها باید بتوانند صدای عبور و مرور اتومبیل‌ها و نزدیک شدن آن‌ها را برای حفظ امنیت خود بشنوند.

 

منبع: همشهری آنلاین