گروه شهری: ضریح جدید حرم مطهر امام حسین(ع) از صبح 7 آذر ماه تا پنجشنبه 9 آذر ماه در میدان امام حسین استقرار خواهد یافت.

این اثر ارزشمند که از قم به تهران منتقل شده دو روز در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و با عبور از استان‌های مرکزی، لرستان و خوزستان در نهایت در دهه اول صفر به کربلا خواهد رسید و در حرم مطهر امام حسین(ع) نصب خواهد شد. به گزارش همشهری، سخنگوی شهردار تهران با اعلام این خبر گفت: رونمایی ضریح امام حسین(ع) از ساعت هفت صبح امروز در میدان امام‌حسین صورت خواهد گرفت.

سیدمحمدهادی ایازی با اشاره به ساخت این ضریح در شهر قم گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که با استقرار این ضریح در میدان امام حسین(ع) میلیون‌ها نفر برای دیدن ضریح به میدان‌امام حسین مراجعه کنند.مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این‌باره گفت: ضریح حرم مطهر امام حسین(ع) پیش از ارسال به کربلا، سه‌شنبه 7 آذر تا صبح پنجشنبه 9 آذر ماه به میدان امام حسین(ع) منتقل می‌شود.

محمد جواد شوشتری اظهار داشت: این ضریح که در قم ساخته شده ، به تهران منتقل شده و در این دو روز در میدان امام حسین در معرض دید مردم قرار داده شده و بعد از آن به کربلا منتقل می‌شود. وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین مراسم شام غریبان در این میدان خاطرنشان ساخت: شهروندان نسبت به سال‌های گذشته استقبال بیشتری از مراسم داشتند و زمان حضور آنها در میدان طولانی‌تر بود. برنامه‌های عزاداری نیز به خوبی مدیریت می‌شدند.

مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران افزود: غروب روز عاشورا نیز نمازگزاران مسجد امام حسین و مسجد صفا برای برپایی مراسم شام غریبان درمیدان و خیابان 17شهریور حضور یافتند. مراسم عزاداری آیینی جنوب ایران نیز همراه با سنج و دمام در میانه میدان به اجرا درآمد که با استقبال بسیار عزاداران روبه‌رو شد. مراسم شام‌غریبان میدان امام حسین تا ساعت20 یکشنبه‌شب ادامه داشت. از طرفی عباسی‌فر معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات در این‌باره گفت: به مسئولین ستادهای پنج استانی که در مسیر انتقال ضریح قرار دارند تأکید شده که با بهره‌گیری ازهمه توان خود تلاش کنند تا ان‌شاءالله ضریح جدید بدون هیچ آسیبی به کربلای معلی انتقال یابد.

بنا براین گزارش ازجمله ویژگی‌های ضریح جدید امام حسین(ع) این است که در ساخت آن 118کیلو و 650گرم طلا، چهار هزار و 600کیلوگرم نقره استفاده شده و چوب پیکره ضریح نیز از درختان ساج جنگل‌های میانمار تهیه شده که حداقل 300سال دوام دارد. از دیگر ویژگی‌های ضریح جدید امام حسین نقش بستن سوره‌های فجر، انسان و کوثر به‌طور کامل ، نام چهارده معصوم(ع) و استفاده از 12روایت از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) درباره امام حسین(ع) است که در داخل این ضریح کار شده است.

بر پایه این گزارش پیاده راه فرهنگی 17شهریور در دهه آغازین‌ماه محرم میزبان عزاداران حسینی بود.امسال هم حضور شهروندان در میدان امام حسین و هم استقبال آنها از مراسم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود به‌نحوی که مردم به‌مدت 2.5ساعت در میدان امام حسین تماشاگر مراسم پرده‌خوانی و تعزیه بودند و در کنار آن، مراسم زنان عاشورایی در این میدان برگزار شد. به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران احداث جداره و دیواره‌های فلزی به‌زودی در این میدان به پایان می‌رسد و علم و کتل‌های قرار داده شده در میدان نیز تا پایان‌ماه صفر در این مکان مستقر خواهند بود.

منبع: همشهری آنلاین